– Tallene fra vår årlige lønnsundersøkelse bekrefter bildet vi har sett over flere år, og som vi er stolte av å kunne konstatere: Tilnærmet likelønn mellom kvinner og menn, sier Rune Aale-Hansen. FOTO: CF-Wesenberg/kolonihaven.no

Menn og kvinner i regnskapsbransjen har like god råd til å kjøpe julegaver, ribbe og kransekake

Mens likelønnsdagen for arbeidslivet generelt var 17. november, er likelønnsdagen i regnskapsbransjen 17. desember. – I motsetning til arbeidslivet generelt, der kvinner i gjennomsnitt tjener 87,9 prosent av det menn gjør, er det tilnærmet likelønn i regnskapsbransjen. Dette gleder vi oss over. Dermed har kvinner og menn like god råd til å handle inn til julens gleder og familiehygge. Samtidig ser vi noen nyttårsforsetter som også regnskapsbransjen kan utfordres på, sier Rune Aale-Hansen, adm.dir. i Regnskap Norge.

Ifølge SSB utgjorde kvinners lønn i gjennomsnitt 87,9 prosent av menns lønn i 2021. Omregnet til dager betyr det at kvinner jobber gratis fra 17. november og ut året. Regnskap Norges årlige lønnsundersøkelse viser samtidig at det også i 2022 er tilnærmet lik lønn mellom kvinner og menn i regnskapsbransjen.

– Tallene fra vår årlige lønnsundersøkelse bekrefter bildet vi har sett over flere år, og som vi er stolte av å kunne konstatere: Tilnærmet likelønn mellom kvinner og menn. Kvinners lønn utgjør 96 % av menns lønn, forteller Rune Aale-Hansen, adm.dir. i Regnskap Norge: – Vi ser samtidig en svak negativ utvikling fra i fjor til i år. Dette skyldes at menn er vesentlig overrepresentert blant lønnsmottakerne med de høyeste lønningene. Dette henger sammen med fortsatt skjev kjønnsbalanse i ledende posisjoner. På mellomledernivå ser vi imidlertid at det er full likestilling mellom kjønnene. Utgangspunktet er at det er flere kvinner enn menn som jobber i denne bransjen. Likevel er menn overrepresentert i rollene som daglig leder og styreleder. Nyttårsforsettet for bransjen, bør derfor være å øke andelen kvinner i ledende posisjoner.

Glasstak eller motvilje?

– Når bransjen over tid lykkes med å ha reell likelønn, bør vår felles ambisjon være å styrke likestillingen på andre områder. Både med tanke på likestilling, mangfold og representativitet bør det være naturlig med kjønnsbalanse i ledende posisjoner. Skulle vi lagt representativitet til grunn burde det faktisk være flere kvinnelige toppledere enn menn, sier Regnskap Norge-direktøren: – Vi har ikke sett på årsaken til at tallene er som de er ennå. Skyldes dette at kvinner undervurderer egen kompetanse? Skyldes dette at mannlige styreledere ansetter mannlige ledere – at glasstaket fortsatt gjør seg gjeldende? Eller skyldes dette rett og slett av kvinner ikke vil ha ledende posisjoner? Og hvorfor er det flere kvinner som jobber deltid?

– Regnskapsbransjen er en bransje i vekst. Det er også en bransje preget av både bærekraft og teknologiutvikling – som er viktig for mange nye arbeidstakere. Da er det også viktig å vise at bransjen også er moderne, dagsaktuell og gir like gode karrieremuligheter uavhengig av kjønn, avslutter Aale-Hansen.

Fakta:

Undersøkelsen sendes ut årlig til Regnskap Norges ca. 8 000 autoriserte personmedlemmer. Ca. 2 500 har svart. Medlemsmassen består av 68 prosent kvinner og 32 prosent menn. Av de som svarte på undersøkelsen er 67 prosent kvinner og 33 prosent menn. Det indikerer at sammensetningen er representativ for hele medlemsmassen, som igjen er et speilbilde av regnskapsbransjen.

Andel kvinner vs. menn med personalansvar

Totalt 30 prosent av alle respondenter oppgir at de har personalansvar for én eller flere ansatte. Av disse er 58 prosent kvinner og 42 prosent er menn.

Andel kvinner vs. menn som er øverste leder

Totalt 18 prosent av alle respondenter oppgir at de er øverste leder/toppleder i et regnskapsbyrå. Av disse er 48 prosent kvinner og 52 prosent menn.

Andel kvinner vs. menn som jobber deltid

Totalt 9 prosent av alle respondenter oppgir at de jobber deltid. Av disse er 84 prosent kvinner og 16 prosent er menn.

Andel kvinner vs. menn som har styreverv

Totalt 26 prosent av alle respondenter oppgir at de har påtatt seg styreverv, eller blitt forespurt om å påta seg styreverv, i en virksomhet tilknyttet regnskapsbransjen. Av disse er 47 prosent kvinner og 53 prosent menn.

Bransjeforeningen for autoriserte regnskapsførere – tett på næringslivet.