Næringslivet vektlegger nærhet – over 7 av 10 virksomheter velger regnskapsfører som er innenfor en radius av 5 mil.

Lokalt næringsliv vil fortsatt ha lokale regnskapsførere

En fersk analyse Regnskap Norge har gjort viser igjen at landets små og mellomstore i bedrifter i stor grad foretrekker å bruke regnskapsfører med lokal tilknytning. – Med tanke på økt digitalisering og konsolidering i bransjen er det interessant å se om dette fører til sentralisering eller ikke. Som i forrige undersøkelse ser vi at næringslivet vektlegger nærhet: Over 7 av 10 virksomheter velger regnskapsfører som er innenfor en radius av 5 mil. Rollen som næringslivet nærmeste rådgiver blir stadig tydeligere og bidrar nok til at nærhet til og kunnskap om det lokale næringslivet er av betydning, sier Rune Aale-Hansen adm. direktør i Regnskap Norge.

Regnskap Norge har gjort en fersk analyse for å se på betydningen av lokalisering og reiseavstand når landets SMBer skal velge seg ut en regnskapsfører. Forrige undersøkelse var for to år siden.

• Det er fremdeles mange bransjer og yrker hvor nærhet til kunden blir ansett som et viktig konkurransefortrinn. Årets analyse er mer robust enn den forrige i og med at vi har kartlagt hele 9000 virksomheter. Undersøkelsen viser at nærhet mellom kunde og leverandør er viktig. Nesten 40 prosent av kundebedriftene er lokalisert innenfor en radius på kun 10 km regnet fra regnskapsforetakets kontorsted, og hele 70 prosent befinner seg innenfor en radius på 50 km. Kun 16 prosent er lokalisert mer enn 100 km unna, forteller Rune Aale-Hansen, adm. direktør i Regnskap Norge: - Vi har ingen fasit på hva som anses som akseptabel reiseavstand, men resultatene i undersøkelsen forteller oss at antall kunder synker i takt med økt reiseavstand. Det er med andre ord en klar sammenheng mellom reiseavstand og valg av regnskapsforetak som er umulig å overse.

• Vi ser samtidig at det er noen flere som velger regnskapsfører lenger unna enn forrige gang vi gjorde undersøkelsen. Om dette er tegn på utvikling i retning økt sentralisering av regnskapstjenester er for tidlig å si, sier Rune Aale-Hansen: - Vi ser jo også at selv om regnskapsforetak fusjoneres, kjøpes opp og blir større, beholdes ofte de lokale kontorene for å fortsatt være nær kundene og det lokale næringslivet. Så selv om det er teknisk mulig å få regnskapstjenester fjernlevert, ser det altså ut til at de fleste foretrekker å få dette fra et lokalt kontor.

• Vi finner indikasjoner på at på at store regnskapsbedrifter har et noe større geografisk nedslagsfelt enn de små. I tillegg ser det ut til at regnskapsbedrifter som er gjennomgående spesialisert og kun betjener utvalgte yrker eller bransjer, har flere avstandsforhold enn det som er normalt, sier Regnskap Norge-direktøren og avslutter: - Ellers er det regionale forskjeller som naturlig kan forklares av nærings- og befolkningssammensetningen i Norge. Det er flere bedrifter og høyere konsentrasjon på Sørlandet og Østlandet, og så blir det noe større avstander på Vestlandet og i Trøndelag, og når vi kommer de nordlige landsdelene er det rett og slett større strekk i laget.