Alle har med redningsvest, halvparten bruker den alltid

Alle de spurte medlemmene og småbåtregisterkundene i Redningsselskapet har med seg redningsvest om bord, men en av fire bruker ikke alltid å ha på redningsvest eller flyteplagg når de er på sjøen. Det viser en fersk undersøkelse Ipsos-MMI har gjort.

Det er en svak positiv trend i oppgitt bruk av redningsvest eller annet flyteplagg siden i fjor sommer, men det er bare 49 prosent som sier at de alltid har på seg flyteplagg når de er underveis i båt. 26 prosent sier at de vanligvis ikke bruker å ha på redningsvest. Blant de som er medlemmer i servicetilbudet Totalmedlemskap i Redningsselskapet og har de største båtene, er det stadig flere som oppgir at de ikke alltid bruker redningsvest. Hver tredje spurte svarte her at de ikke alltid bruker vest, mens bare 40 prosent svarte at de alltid gjør det. Blant de som ikke er Totalmedlemmer men bare har båten registrert i Småbåtregisteret var det 19 prosent som ikke alltid brukte vest, mens 57 prosent alltid gjorde det.

BEST I NORD- OG MIDT-NORGE

Nord-Norge og Midt-Norge har høyst andel spurte som oppgir at de alltid har redningsvesten på i fritidsbåt. Hele 67 prosent sier at de alltid har på vest eller flyteplagg, mens 44-46 prosent sier det på Sør- og Østlandet og på Vestlandet.

Ikke uventet sier 70 prosent av de som bruker båt under 20 fot at de alltid har på redningsvest, mens 12 prosent lever farlig og sier at de ikke alltid har på vest i båt under 20 fot.

MÅ GJØRES EN INNSATS
- Tallene viser at det fremdeles må gjøres en innsats for å få enda flere til å bruke redningsvest eller flyteplagg. En redningsvest som ikke brukes gjør liten nytte dersom ulykken plutselig er ute, sier kommunikasjonssjef i Redningsselskapet Ernst Larsen. Han minner om at det i to av tre dødsulykker hver sommer viser seg at de som omkommer på sjøen ikke har hatt på noe flyteplagg. – Mange av disse, kanskje så mange som 15 mennesker årlig, kunne vært reddet dersom de hadde hatt redningsvest på seg, sier Larsen.

Redningsselskapet støtter ekspertgruppen nedsatt av Sjøfartsdirektoratet som konkluderte med at et tiltak kan være å innføre påbud om bruk av redningsvest i åpne båter under fart.

I den samme undersøkelsen er det stor enighet blant båtfolket om at det er viktig å overholde de fartsgrensene som finnes på sjøen. Hele 75 prosent av de spurte er helt enig i det, mens 18 prosent er delvis enig.

ENIGHET OM ALKOHOL
Når det gjelder alkohol og føring av fritidsbåt så er enigheten enda større om at det ikke hører sammen. Hele 81 prosent av de spurte sier seg enig i at man bør la være å drikke, 14 prosent er delvis enig i dette.

De fleste av de spurte – det vil si 57 prosent, vet at promillegrensen på sjøen er 0,8 promille. Men 18 prosent tror at grensen er som den tidligere var for bil, nemlig 0,5 promille. Hele 11 prosent av båteierne som er spurt sier at de ikke vet hva promillegrensen til sjøs er.

Billedtekst:

Tv-kjendis og båtentusiast Alex Rosén slår et slag for bruk av redningsvest i  alle landsdeler i sommer. – I åpen båt og under ferdsel på dekk under fart, er det en selvfølge at man har vesten på, sier Alex. (Foto: Janna M. Aarvik, Redningsselskapet)

Alt 2:
Frp-leder Siv Jensen er et godt forbilde for småbåtbrukere. Hun har alltid på seg flytevest når hun kjører til og fra hytta og er tydelig på at redningsvesten skal være på under ferdsel i åpen båt.. Og hjelper det ikke måed informasjonskampanjer, må det vurderes å påby redningsvester for å redde flere liv.

• Kriser, konflikter

• båt
  • redningsselskapet
  • redde liv