Fra venstre til højre: Esbjergs borgmester, Jesper Frost Rasmussen, fabriksdirektør Lars H. Kristensen og Marianne Bigum, medlem af Folketinget

Press release -

ReSource Denmark er nu officielt åbnet: Et skridt i den rigtige retning for bæredygtigheden

I dag blev Esbjerg hjemsted for Danmarks største og mest teknologisk avancerede anlæg til sortering af plastaffald, da ReSource Denmark officielt åbnede dørene. Det topmoderne anlæg sætter ny standard for innovation og bæredygtighed inden for håndtering af plastaffald.

Ved åbningsceremonien klippede Esbjergs borgmester, Jesper Frost Rasmussen, og Marianne Bigum, medlem af Folketinget (SF), sammen det ceremonielle bånd og lancerede et banebrydende anlæg dedikeret til at forbedre Danmarks kapacitet for genanvendelse af plast.

Snoreklipning - ReSource Denmark er officielt åbnet!

Strategisk placeret nær vigtige transportforbindelser er ReSource Denmark klar til at behandle 160.000 tons plastaffald årligt, hvilket markant vil øge landets genanvendelseskapacitet. Denne udvikling markerer et vendepunkt for overvindelsen af en historisk flaskehals, der har præget Danmarks genanvendelsesindustri i over et årti. ReSource Denmark ønsker fortsat politisk og markedsmæssig støtte for at sikre at dansk plastaffald behandles i Danmark. Vi er nu godt forberedt til den forventede udvidede producentansvarsordning (EPR) i 2025.

Danmarks mål er at opnå mere end 50 % genanvendelse af plastemballageaffald inden 2025 og 55 % inden 2030 samt drastisk at reducere forbrænding af plast. Åbningen af ReSource Denmark understøtter disse ambitiøse mål og vil sikre, at alt dansk plastaffald bliver behandlet og genanvendt i Danmark.

Fabriksdirektør Lars Hedegaard Kristensen udtrykte sin entusiasme under ceremonien: "Med dagens åbning er ReSource Denmark klar til at blive en hjørnesten i Danmarks miljøstrategi. Vores anlæg udnytter avanceret teknologi til at hjælpe med at omdanne plastaffald til værdifulde nye råmaterialer, hvilket fremmer en cirkulær økonomi. Dette er et stolt øjeblik for os alle og en betydelig milepæl i vores engagement i bæredygtighed."

Den tyske producent Eggersmann har leveret det avancerede udstyr, der anvendes til at sortere plasten hos ReSource Denmark. Processen involverer fjernelse af urenheder og sortering af plasten i forskellige typer der opfylder kravene til både kemisk og mekanisk genanvendelse. Fødevare- og drikkekartoner samt metaller sorteres også fra og sendes til genanvendelse. Som et resultat er ReSource designet til at opnå en høj genanvendelsesrate.

ReSource Denmarks engagement i bæredygtighed understreges yderligere af målet om at opnå en DGNB Gold-certificering, hvilket fremhæver anlæggets design- og konstruktionspraksis, der prioriterer miljøansvar. Dette inkluderer funktioner som solpaneler, opsamling af regnvand og energieffektiv belysning og opvarmning, som alle bidrager til reduceret CO2-udledning.

"Lars Hedegaard Kristensen tilføjede: "I dag fejrer vi ikke kun åbningen af et anlæg; vi tager et skridt mod en grønnere og mere bæredygtig fremtid. Vores mål er ikke kun at møde men at overgå Danmarks genanvendelsesmål. Dette anlæg er et vidnesbyrd om, hvad vi kan opnå med innovation, dedikation og støtte fra hele værdikæden. Fra leverandører og partnere til kunder og samfundsinteressenter som hver især spiller en afgørende rolle for at drive os mod en bæredygtig fremtid inden for plastgenanvendelse."

Quantafuels projektleder, Jørn Andersen, der har drevet dette projekt fra idé til færdiggørelse, sagde: "Åbningen af ReSource Denmark er en imponerende præstation for alle involverede. Det viser, hvad der kan opnås, når vi kombinerer avanceret teknologi med et stærkt engagement i bæredygtighed. Jeg vil gerne takke alle, der har bidraget til denne succes, fra vores dedikerede team til vores støttende partnere."

Han fortsatte: "Vi vil også gerne udtrykke vores oprigtige tak til Rambøll for at have håndteret ingeniørarbejdet, indkøb og konstruktion (EPC) af anlægget, Jorton som projektets hovedentreprenør og Eggersmann for at levere vores sofistikerede affaldssorteringsudstyr."

ReSource Denmark ejes af genanvendelsesfirmaet Quantafuel og investeringsselskabet Eurazeo og står som et vidnesbyrd om deres engagement i at fremme bæredygtig affaldshåndtering.

Quantafuel is a Norwegian technology-based recycling company with the purpose of ending wasteful and unsustainable handling of our planet's resources. Drawing on more than ten years of development, Quantafuel converts waste plastics back into low-carbon synthetic oil products replacing virgin oil products. Quantafuel aims to rapidly build up production capacity on a global scale and to have a meaningful impact on one of our time's most pressing environmental challenges.

Astrid Mannion-Gibson

Press contact Head of Communications +47 46632010

Quantafuel

Quantafuel upgrades plastic waste into valuable products that are in high demand.
The entire value chain is circular. Quantafuel aims to rapidly build up production capacity on a global scale and to have a meaningful impact on one of our time's most pressing environmental challenges.

Quantafuel

Quantafuel ASA, Lilleakerveien 2C