– Vi har ikke villet likestilling nok tidligere. I høst endret vi den nasjonale ledergruppen og har nå halvparten kvinner og menn. Mangfoldige team er nøkkelen for å hjelpe kunder med omstilling, sier Leif Arne Jensen, administrerende direktør i PwC.

PwC fortsetter veksten

Kompetansehuset PwC økte omsetningen med 19% fra fjoråret, til 4,2 milliarder kroner. 80 av de 100 største bedriftene i Norge er kunder av PwC. Driftsresultatet endte på 1,3 mrd kroner før skatt som er 40% økning i forhold til 2021.

PwC i Norge har avvikende regnskapsår som ble avsluttet 30. juni 2022. Årsregnskapet publiseres sammen med selskapets års- og bærekraftsrapport.

Noen nøkkeltall:

• Omsetning 2022: 4,2 milliarder (19% økning fra 2021). Inkluderer 0,3 mrd kroner i andre driftsinntekter som knytter seg til salg av virksomhet.
  • Omsetning 3,9 milliarder fra tjenesteområdene (8% økning fra 2021)
  • Driftsresultat: 1,3 milliarder kroner før skatt (40% økning fra 2021)
  • To av tre selskaper på Oslo Børs er PwC-kunder
  • 80% av de 100 største virksomhetene i Norge er PwC-kunder
  • 2029 ansatte. Rekrutterte 296 nyutdannede.
  • PwC er tilstede på 28 kontorer over hele landet
  • 49% er kvinner og 51% menn.
  • Halvparten jobber med revisjon. De andre jobber innen rådgivning, skatt og advokattjenester og stabsfunksjoner.

Klima: Fly halvparten så mye
PwC har det siste året laget flere rapporter og kronikker med organisasjoner som ZERO, SKIFT – Næringslivets klimaledere og Energi Norge. Sammen har vi fremmet konkrete tiltak for å øke tempoet i den grønne omstillingen.

– Dessverre går omstillingen for sakte. Vårt største bidrag er å hjelpe bedriftene med alt fra en bærekraftig strategi og transformasjon, til rapportering som bygger tillit i samfunnet, sier administrerende direktør i PwC, Leif Arne Jensen.

PwC har forpliktet seg både i Norge og globalt til netto nullutslipp innen 2030 gjennom Science Based Target Initiative.

– For å nå målet har vi laget en nullutslippsstrategi med tiltak som maksgrense for utslipp fra flyreiser til ny innkjøpspolicy hvor vi velger leverandører med lavt energiforbruk. Et mål er blant annet å fly halvparten så mye som vi gjorde i 2019, sier Jensen.

To av tre på Oslo Børs er PwC-kunder

PwCs kunder er nasjonale og internasjonale virksomheter, børsnoterte selskaper og offentlig sektor. 80% av de hundre største bedriftene i Norge er PwC-kunder, og 64% av selskapene på Oslo Børs er kunder av PwC.

– Ved å integrere bærekraft i strategiarbeidet og sikre gjennomføring av forretningsplanene, klarer vi å skape økt lønnsomhet og konkurransekraft for kundene våre, sier Jensen.

Årets klatrer blant IT-studenter
PwCs advokater, rådgivere og revisorer er høyt verdsatt hos norske virksomheter. I rekrutteringsmarkedet ble PwC «årets klatrer» blant IT-studenter og er bransjens mest ettertraktede arbeidsplass for økonomistudenter (målt av Universum).

Nasjonal ledergruppe med halvparten kvinner

I Norge har PwC ansatte fra over 30 land, og målet er at hvert kjønn skal være representert med minst 40 prosent i sentrale ledergrupper. Det siste året har kvinneandelen i ledergruppene vært på 24 prosent.

– Her har vi hatt en vei å gå. Vi har ikke villet det nok. Jeg er glad for at vi nå har lagt en konkret plan for hvordan komme i mål, og vi er godt i gang. I høst endret vi sammensetningen i vår nasjonale ledergruppe og har nå halvparten kvinner og menn . Mangfoldige team er nøkkelen for å hjelpe kunder i omstillingen som møter dem, sier Jensen.

Kategorier

PwC er Norges ledende kompetansehus med 28 kontorer over hele Norge. Vi er et fellesskap av problemløsere.