Streaming vil ta igjen kino: – Streaming er det som vokser mest i medie-Norge. Hver husstand vil ha flere abonnementer, som for eksempel Disney, Apple, Sumo og Netflix. Streaming kommer til å bli mye større enn kinomarkedet både globalt og i Skandina

Mediebransjen: Fortnite blir viktigere enn lokalavisa

– Fortnite skins vokser raskere enn sko-annonser på nett. Videospill og e-sport har blitt en reklame-kanal da folk bruker mer og mer tid på spill. Der har du et område hvor Google og Facebook ikke er så dominerende, forteller Eivind Nilsen, partner og medie-ekspert i PwC.

– Streaming (10% vekst) og gaming (8% vekst) blir det store i medie/underholdningsbransjen fremover, mens kino vil slite frem til 2024. Streaming kommer til å bli mye større enn kinomarkedet både globalt og i Skandinavia. Der går grafene hver sin vei, forteller Nilsen med skandinaviske tall fra PwCs nye undersøkelse Media Outlook 2020-24. Det er 21. gang denne rapporten lages.

– Hey Raja! Winter is coming! Og tiltakspakkene fungerer ikke for lokalavisene
– Tiltakspakkene har ikke fungert bra. De er kompliserte. De minste lokalavisene orker ikke engang å søke. Gründerne blir heller ikke ivaretatt. Senest i dag prøvde jeg å ringe Abid Raja for å si at “hey, winter is coming”, og vi er mange som er bekymra, sier Randi Øgrey til PwC-podden. Øgrey er administrerende leder i Mediebedriftenes Landsforening

Podcast blir mer populært

– Det er stor vekst i antall lyttere og podcast er blitt en populær del av vår hverdag. Det forventes at vi får bedre annonseringsløsninger slik at inntektene også kan øke, forteller Nilsen.

Fakta medie-og underholdningsbransjen i 2024:

• Streaming og gaming vil vokse mest
  • Innen 2025 vil 45% av verden være dekket av 5G. Mer enn 1,7 milliarder enheter vil være koblet sammen.
  • I 2024 vil det være 543 millioner smarthøyttalere rundt i hjemmene til de tjue landene som er med i rapporten.
  • VR vil øke med 25% i verden
  • Podcast-nedlasting vil øke med nesten 20% årlig
  • Trykte aviser vil tape mest

Related links

PwC er Norges ledende kompetansehus med 28 kontorer over hele Norge. Vi hjelper virksomheter med alt fra cybersikkerhet, revisjon, lover og regler til antihvitvasking og lederutvikling.