Faksimile Finansavisen 9.9 2016

Virke i vranglås

Posten Norge trenerer ikke utleveringen av sonenøkler. Det skriver konserndirektør Kommunikasjon i Posten Norge, Elisabeth H. Gjølme i Finansavisen 9. sep.

Hovedorganisasjonen Virke fortsetter å beskylde Posten Norge for vrangvilje. De har låst seg fast i en argumentasjon som er både uriktig og urimelig.

Siden forrige mandag er Postens konkurrent Norpost blitt godt hjulpet av hovedorganisasjonen Virke til å diskreditere Posten Norge i saken om utlevering av sonenøkler som gir tilgang til gårdeiernes postkasseanlegg. Virkes Jarle Hammerstad forsøker blant annet i Finansavisen 3. september å skape et bilde av at Posten motsetter seg konkurranse, at vi trenerer saken, at sonenøkler er et absolutt hinder for konkurranse og at Posten er årsak til nedbemanning i Norpost. Alt sammen er uriktig og urimelig.

Problemet hittil har vært Norposts naive tilnærming og tro på at det bare er å komme og hente ut nøkler hos Posten.

For Posten har det også i denne saken vært viktig å opptre med ansvarlighet. Vi kan ikke levere ut nøkler til annen manns eiendom – som postkasseanlegg i oppgangene er – uten at det rettslige grunnlaget er på plass og vi har avklart de praktiske, sikkerhetsmessige og økonomiske forhold. Hvis nøkler kommer på avveie eller blir misbrukt, må ansvaret være tydelig.

Når myndighetene ønsker en fellesordning for sonenøkler, bidrar vi selvfølgelig til det. Det er også gledelig å notere nye toner fra Hammersland når han i Finansavisen skriver at «Norpost naturligvis er beredt til å ta sitt ansvar med hensyn til sikkerhet og kostnader». Det er et godt utgangspunkt for at partene kan sette seg sammen med myndighetene og konstruktivt komme frem til en løsning.

Posten Norge er vant til konkurranse – også med Norpost – og vi har ikke vist vrangvilje i denne saken.

Elisabeth H. Gjølme,
konserndirektør Kommunikasjon Posten Norge

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.