"Jente med snøkule" er ett av Postens to julefrimerker i år

Varme barndomsminner ble vakre julefrimerker

En lykkelig hund i nysnø og den magiske effekten av en snøkule var barndomsminnene den prisbelønte illustratøren Lisa Aisato brukte da hun tegnet årets julefrimerker fra Posten.

- Jeg vet ikke alltid hvor ideene kommer fra, men eget liv og egne erfaringer ligger ofte til grunn. De blir til små univers jeg synes det er interessant å skape. I arbeidet med julefrimerkene gikk tankene tilbake til en hund jeg hadde som liten, som pleide å bykse rundt i snøen. Og jeg var alltid så fascinert av snøkuler som hadde lys i seg, forteller kunstneren.

Julefrimerkene er en viktig tradisjon i førjulstiden, og i år er det 50 år siden Posten ga ut de første merkene. Da var temaet norske folkeeventyr, og frimerkene viste tegninger av Erik Werenskiold.

- I løpet av det halve århundret har motivene variert. I år har Lisa Aisato skapt klassiske julefrimerker hvor barnslig fryd står i sentrum. Disse merkene utstråler julestemning, og vil være en glede både å sende og motta, sier frimerkedirektør Halvor Fasting i Posten.

Julefrimerkene er i salg fra fredag 5. november, og kan brukes på vanlige julekort og julebrev innenlands opp til 20 gram. Samlet opplag er 3.700.000, så frimerkene vil bli å finne på veldig mange sendinger i førjulstiden.

Julefrimerker
Dato: 05.11.2021