En vakker hulder og et skummelt troll er motiver på frimerkene Posten gir ut 22. april med tema eventyr og sagn.  Frimerker med samme tema gis ut av de fleste europeiske postselskapene i 2022
En vakker hulder og et skummelt troll er motiver på frimerkene Posten gir ut 22. april med tema eventyr og sagn. Frimerker med samme tema gis ut av de fleste europeiske postselskapene i 2022

Vakker hulder og skummelt troll på frimerker

Frimerker med samme tema gis ut av de fleste europeiske postselskapene i 2022. Selskapene gir hvert år ut frimerker med likt tema.

- For oss i Norge var det naturlig å velge hulder og troll som motiver. I tidligere tider var ikke folketro det samme som overtro. Forholdet til naturen og de underjordiske styrte på mange måter måten folk levde på. Man skulle holde seg inne med de underjordiske. Siden ble troll og hulder ufarliggjort gjennom folkeeventyrene, sier frimerkedirektør Halvor Fasting i Posten.

Huldra er tegnet av Wictoria Nordgaard, som har spesialisert seg på slike motiver. Hun har vært fascinert av fortellinger og eventyr helt siden barndommen. Nå tegner hun motiver som blir brukt i fantasy bøker, barnebøker eller til produksjon i spillbransjen.

- Jeg fikk en venninne til å være motiv for Postens hulder. Vi dro til området rundt Sognsvann i Oslo og tok bilder jeg brukte da jeg tegnet. Huldra skulle både være anstendig og lett forførende. Jeg er fornøyd med resultatet, og gleder meg til å se det på frimerke. Å illustrere i et slikt format var morsomt og utfordrende, sier kunstneren.

Det andre frimerket viser et troll i møte med en bil. Det er en scene fra den norske filmen Trolljegeren, som kom i 2010.

Frimerkene har en verdi på 28 kroner og kan brukes på vanlige brev til Europa.

Eventyr og sagn

Dato: 22.04.2022

Nummer: NK 2071-2072

Motiv: Troll, hulder

Foto: Filmkameratene

Illustrasjon: Wictoria Nordgaard

Design: Camilla Kvien Jensen

Verdi: Kr 28 (Europa 20 g) x 2

Opplag: 340 000 av hvert frimerke

NK 2071

Troll i møte med bil. Fra filmen Trolljegeren fra 2010.

NK 2072

Hulder.