Posten Bring kan i årets første kvartal vise til fortsatt vekst i pakker fra netthandel. Omsetningen er stabil, men en værhard vinter svekker resultatet. Foto: Posten

Værhard vinter svekker resultatet

Posten Brings omsetning i årets første kvartal ble 5 971 mill. kroner, en økning på 44 mill. kroner sammenlignet med fjorårets første kvartal. Justert driftsresultat ble negativt med 12 mill. kroner, en reduksjon på 119 mill. kroner sammenlignet med samme periode i fjor. En værhard vinter har medført høyere kostnader i driften.

- Det er gledelig at vi fortsatt håndterer voksende pakkevolum fra netthandelen, men i perioden har det også vært krevende vær- og kjøreforhold som har påført oss ekstra høye kostnader. Resultatutviklingen preges av utfordrende markedsforhold, med svak markedsutvikling og et høyere kostnadsnivå, samt at årets påske kom i første kvartal og ga færre virkedager sammenlignet med fjoråret. Vi har iverksatt et lønnsomhetsprogram som skal styrke vår konkurransekraft og gi rom til å investere for lønnsom vekst fremover, sier Tone Wille, konsernsjef i Posten Bring.

Pakker fra netthandelen vokste med rundt 8 prosent

Logistikkvirksomheten oppnådde en omsetning på 4 728 mill. kroner i første kvartal, en økning på 23 mill. kroner sammenlignet med samme periode i fjor. Justert driftsresultat ble 35 mill. kroner, en reduksjon på 101 mill. kroner i forhold til første kvartal i 2023. Resultatutviklingen var preget av både et krevende marked, samt utfordrende værforhold i januar og februar som blant annet medførte en høy andel overtidsbruk. I tillegg falt påskedagene i år i første kvartal og ga færre virkedager sammenlignet med året før.

Pakker fra netthandel som 12 måneders trend, økte med 7,8 prosent sammenlignet med fjoråret.

Postvirksomheten økte omsetningen i første kvartal med 82 mill. kroner, sammenlignet med første kvartal i fjor. Volumene til adressert post fortsatte å falle, med en nedgang på 16,6 prosent for første kvartal 2024 målt mot samme periode i fjor, mens det var vekst for Norgespakken, pakker mellom privatpersoner. Justert driftsresultat for postvirksomheten ble 13 mill. kroner i årets første kvartal, en økning på 12 mill. kroner sammenlignet med samme periode i fjor. Den positive resultatutviklingen var blant annet drevet av god kostnadsutvikling for adressert post, samt forbedret resultat fra pakker levert i postkassen.

Sykefraværet i første kvartal endte på 7,3 prosent, 0,2 prosentpoeng høyere enn på samme tid i fjor. Skadefrekvensen som 12 måneders trend endte på 6,5 som er lavere enn på samme tid i fjor.

Hovedtrekk 1. kvartal 2024 (1. kvartal 2023)

Driftsinntekter: MNOK 5 971 (5 927)

Justert driftsresultat: MNOK -12 (107)

Driftsresultat (EBIT): MNOK - 21(107)