Full fart på Postens Godsesenter i Oslo. I morgen kommer det enda flere pakker. FOTO: Madeleine Skarning / Posten

Travel søndag etter Black Friday

Posten Norge venter enorme mengder pakker etter Black Friday. På pakketerminalen i Oslo kommer det rundt 30 ekstra semitrailere denne helgen. Det er bare en forsmak på det som kommer på mandag.

Omtrent alle pakker i Norge er innom Postens Godssenter i Oslo før de sendes videre til kunder over hele landet. Vanligvis er det stille og rolig i helgene, men denne helgen er det fullt trøkk og rundt 100 ekstramannskaper er søndag kalt inn for å håndtere nettshoppernes siste kjøp.

Trippelt med trailere

- Vi venter rundt 30 semitrailere med pakker fra Danmark og Sverige i løpet av helgen. Det er tre ganger flere enn en vanlig helg. Det er en merkbar økt interesse for Black Friday og denne helgen er bare en mild oppvarming før vi setter inn det store støtet på mandag, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

Det er de første hverdagene etter Black Friday som er de virkelig travle dagene ved Posten og Brings terminaler over hele Norge. Da kommer pakkene inn fra butikkene og skal ut til kunder. Blant annet ved terminalen i Kristiansand er det ventet store volumer, fordi mange av de største nettbutikkene ligger her.

- Det er få dager som kan konkurrere med mandagen etter Black Friday. Det er kanskje en eller to dager rett før jul som er like travle, sier Eckhoff.

Travelt for nettbutikkene

Posten Norge har hatt dialog med flere av de store kundene og har fått en viss indikasjon på hva som er i vente. Flere venter dobbelt så høy omsetning som fjorårets Black Friday.

- Det sier mye om hvordan denne handledagen har utviklet seg. Det sier også mye om hvordan vi må forberede oss på å få pakkene levert ut til nettshopperne så raskt som mulig, sier Eckhoff.

Angrer og returnerer

Mange kunder angrer kjøpet de gjorde på Black Friday og benytter seg av returretten. Dermed er det ventet at det blir en del dager fremover med mange pakker.

Posten og Bring har forberedt seg godt, men utelukker ikke at det kan oppstå mindre forsinkelser i pakkeleveringen fremover.

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.