Thor Heyerdahl hedres med fire frimerker

Thor Heyerdahl hedres med fire frimerker

Posten hedrer Thor Heyerdahl med å gi ut fire frimerker i forbindelse med at det i 2014 er hundre år siden arkeologen, forfatteren og oppdageren ble født.

– Thor Heyerdahl er en av de mest kjente nordmenn gjennom tidene, og hans reiser med Kon-Tiki, Ra, RA II og Tigris skapte forbløffelse og interesserte en hel verden. Vi er glade over å kunne gi ut frimerker for å markere hans hundreårsdag, sier frimerkedirektør Halvor Fasting i Posten.

Der var i 1947 Thor Heyerdahl ble verdenskjent med sin 101 døgn lange seilas over Stillehavet med balsaflåten Kon-Tiki. Boken han skrev etter ekspedisjonen kom ut i millionopplag på 71 språk, og filmen som ble laget vant Oscar i 1951.

Dette var starten på en lang og eventyrlig karriere som har bidratt til ny kunnskap om urfolks vandringer. Thor Heyerdahls bidro med sitt arbeid også til å øke miljøbevisstheten.

Kon-Tiki er motivet på ett av de fire frimerkene som nå gis ut. Ra II vises på et annet, og også et portrett av Thor Heyerdahl og en statue (moai) fra Påskeøya er å finne på frimerkene.

– Kon-Tiki Museet noterer med stolthet at Posten velger å gi ut en frimerkeserie med portrett av Thor Heyerdahl og med motiv fra hans eventyrlige ekspedisjoner i forbindelse med 100-årsjubileet. Både Postens og Thor Heyerdahls arbeid handler om kontakt mellom mennesker i et globalt perspektiv. Postens valg av motiv treffer derfor meget godt, uttaler direktør Maja Bauge ved Kon-Tiki Museet.

Frimerkene har en valør på 10 kroner (A-post innenlands), og er i salg fra mandag 28. april.

Thor Heyerdahl 100 år
Nummer: NK 1879–1882
Motiv: Portrett, Kon-Tiki, Påskeøya, Ra II
Design: Benjamin Stenmarck
Foto: © Kon-Tiki Museet
Verdier: Kr 10,00 (A-post innland)
Opplag: 3 830 000 av hvert frimerke
Trykk: Offset fra Joh. Enschedé Security Print, Nederland

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk i Norden. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring. Posten betjener privatkunder i det norske markedet og har ansvaret for daglig postdistribusjon og det landsdekkende salgsnettet med over 1400 salgssteder i Norge. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden og består av forretningsområder med ulik spisskompetanse.