Statsbudsjettet  – Postens kommentarer

Statsbudsjettet – Postens kommentarer

Statlig kjøp
I regjeringens forslag til statsbudsjett er det satt av 418 millioner kroner til kjøp av ulønnsomme post- og banktjenester.

– Vi er godt fornøyd med at staten betaler fullt ut for de ulønnsomme posttjenestene som Posten leverer, blant annet seks dagers postdistribusjon i hele landet. Samtidig forventer vi at Regjeringen fremlegger forslag til ny postlov med det første, som gir Posten rom for å tilpasse virksomheten til nye brukerbehov, sier konsernsjef Dag Mejdell.

Regjeringen foreslår videre å budsjettere med et utbytte fra Posten Norge AS på 200
millioner kroner i 2015. Dette er innenfor gjeldende utbyttepolitikk for selskapet. Endelig utbytte fastsettes på selskapets generalforsamling i 2015. Gjeldende utbyttepolitikk for Posten Norge innebærer et forventet utbytte på 50 prosent av konsernoverskuddet etter skatt. Posten utbetalte i 2014 et utbytte på MNOK 256.

Tollgrense
Regjeringen foreslår å øke fribeløpet for varehandel fra utlandet fra 200 til 500 kroner. Endringen kan gi økt netthandel fra utlandet, men samtidig skape problemer for norske nettbutikker.

Grensen for momsfri import av varer fra utlandet har vært 200 kroner siden 70-tallet. Det er i mange år
diskutert å heve denne grensen, men hensynet til norsk næringsliv har gjort at det ikke har skjedd. Nå ønsker altså  regjeringen å heve grensen.

– Blir endringen vedtatt, er det all grunn til å tro at det stimulerer til økt netthandel fra utlandet. Det vil bety flere pakker som skal distribueres hjem til norske forbrukere, sier konserndirektør Gunnar Henriksen i divisjon E-handel.

Han tror videre at en heving av grensen vil gi en forverret konkurransesituasjon for norske nettbutikker. De vil måtte konkurrere mot utenlandske varer som er fritatt for moms.

– Jeg er ganske sikker på at norske nettbutikker vil tilpasse seg endringene og flagge ut hele eller deler av virksomheten. Vi vil se at norske nettbutikker flytter lageret eller hele virksomheten til utlandet.

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk i Norden. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring. Posten betjener privatkunder i det norske markedet og har ansvaret for daglig postdistribusjon og det landsdekkende salgsnettet med over 1400 salgssteder i Norge. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden og består av forretningsområder med ulik spisskompetanse.