Spaden i jorda på Norges største logistikksenter

Spaden i jorda på Norges største logistikksenter

Konsernsjef Dag Mejdell tok torsdag det første symbolske spadetaket på byggetomten for Posten og Brings logistikksenter i Oslo. Dette blir Norges største logistikksenter i sitt slag når det står ferdig i 2017.

– Målet er å gi forbrukere og næringsliv et bedre, mer effektivt og miljøvennlig tjenestetilbud. Logistikkundene ønsker å få løst sine behov på en enkel og effektiv måte, uavhengig av om det er pakker, gods eller næringsmidler de skal transportere, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge.

Konsernet investerer over 1,5 milliarder kroner i det nye logistikksenteret med bygninger, infrastruktur, utearealer og tekniske løsninger. Logistikksenteret vil samle virksomheter som i dag er spredt på tre steder i Oslo-området og vil bestå av: en kjøle- og fryseterminal for matvarer, en pakketerminal med Nordens mest avanserte sorteringsanlegg for pakker og gods, og en godsterminal som er forbundet med pakketerminalen via en bro og en underjordisk transport-tunell.

Stor ryddejobb
Brakkene er på plass, nå starter anleggsmaskinene, og bygningsarbeiderne rykker inn. Når anlegget står ferdig vil 1100 medarbeidere ha sitt daglige virke her.

– Det siste året har vi klargjort tomtene for utbygging. Blant annet har vi fjernet og forsvarlig destruert en stor søppelfylling fra etterkrigstiden. Nå starter arbeidet med å bygge det nye logistikksenteret med løsninger for fremtidens logistikk, sier konsernsjef Dag Mejdell.

Utvikler grøntområder og miljøbygninger
Posten skal sammen med Oslo kommune bygge sammenhengende gang- og sykkelveier for befolkningen i Groruddalen. Tomten på Alnabru blir utviklet til et moderne logistikksenter omkranset av opparbeidede grøntarealer.

Posten satser også på jordvarme og energigjenvinning. Pakketerminalen skal
varmes opp med jordvarme, og mer enn 30 varmebrønner vil gå 230 meter ned i
grunnen. I den nye kjøle- og fryseterminalen blir det full energigjenvinning.

Mindre utslipp
Alnabru er logistikk-knutepunktet i Norge. Når Posten og Bring samlokaliserer virksomheter på det nye logistikksenteret gir det en total reduksjon av CO2-utslipp tilsvarende 1-2 prosent av utslippene fra veitrafikk i Oslo. Det betyr ca 10.000 færre kjørte kilometer per dag i Oslo-området sammenlignet med dagens situasjon.

– Logistikksenteret på Alnabru ligger ved jernbanen og åpner for at mer godstrafikk kan flyttes fra vei til bane. Sammenslåing av tre enheter fjerner også ekstra kjøring mellom terminalene, sier Mejdell.

Tyngdepunkt
Posten-konsernet har i de siste ti årene kjøpt opp ulike logistikkvirksomheter for å bygge et nordisk post- og logistikkonsern. Alnabru-utbyggingen er et vesentlig bidrag for å videreutvikle markedets beste logistikktilbud.

Fakta: Posten og Brings Logistikksenter Oslo

• Logistikksenteret på Alnabru blir hjertet i Posten og Brings landsdekkende logistikknettverk (på 18 fellesterminaler for pakker, gods og temperaturregulerte varer).
  • De totale investeringene vil utgjøre vel 1,5 milliarder kroner til bygg, tomter, eiendomsutvikling, infrastruktur og Norges største og mest moderne pakkeanlegg.
  • Samlokaliseringen styrker Posten og Brings konkurransekraft i et stadig mer internasjonalt marked.
  • Tre terminaler i Oslo-området slås sammen. Bring Frigo-terminalen på Skårer i Lørenskog flytter til det nye logistikksentret i 2016, Brings godsterminal på Karihaugen flytter i 2017, og pakketerminalen på Alnabru flytter inn i nytt pakkesenter våren 2017.
  • 1100 medarbeidere får sitt daglige virke her, inkludert 250 sjåfører
  • Mindre kjøring lokalt og mer pakker og gods på jernbane skal bidra til å oppfylle Postens-konsernets ambisiøse mål om 40 prosent reduksjon i CO2-utslipp innen 2020.
  • Et stort grøntanlegg blir etablert i tilknytning til det nye logistikksenteret for å bidra til et grønnere nærmiljø.
  • Sammenhengende gang- og sykkelvei gjennom området for Oslos befolkning i samarbeid med Oslo kommune.
  • Avfallsfyllingene som er fjernet var på ca. 20 000 m2. Det er destruert 65.000 tonn forurenset masse. Rundt 12 000 tonn av dette er på vegne av Oslo kommune. Fjerning, bortkjøring og forskriftsmessig destruksjon av forurenset masse har kostet i alt 34 millioner kroner.
  • Det samlede tomteområdet for logistikksenteret er på rundt 114 000 m2, i tillegg til grøntarealer.
    • Godsbygningen får et bruttoareal på 43 000 m2
    • Pakkebygningen får et bruttoareal på 25 000 m2
    • Termobygningen får et bruttoareal på 5 000 m2

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk i Norden. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring. Posten betjener privatkunder i det norske markedet og har ansvaret for daglig postdistribusjon og det landsdekkende salgsnettet med over 1400 salgssteder i Norge. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden og består av forretningsområder med ulik spisskompetanse.