Bruk førjulstiden til å sende julehilsener og julebrev. Den blir ekstra hyggelig om du frankerer med Postens stemningsfulle julefrimerker.

​Sju av ti håper på en ekstra julehilsen i posten i år

Sju av ti nordmenn vil sette ekstra pris på et julekort eller julebrev i posten i år. Det viser en fersk undersøkelse Norstat har utført for Posten.

- 2020 er et merkelig år hvor mange savner den menneskelige kontakten de er vant til. Tilbakemeldingen fra undersøkelsen er klar: Sett deg ned og skriv et personlig brev eller postkort. Selv i vår digitale hverdag vet vi at en personlig hilsen i postkassen blir verdsatt, og spesielt mye i år, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten.

Undersøkelsen forteller at mer enn åtte av ti kvinner håper å få en hilsen, mens nesten seks av ti menn gjør det samme.

Det overrasker neppe av de som er over 60 år topper listen over de som vil ha hilsen med 76 prosent, men det er faktisk er slik at like mange unge i aldersgruppen fra 15 til 17 år vil ta en ekstra titt i postkassen i håp om å få et brev.

- Mye tyder på at ungdommen er de som merker savnet av venner mest. Sosiale medier er der kontakten kan opprettholdes, men undersøkelsen viser at også de yngste gleder seg over brev. Brevet eller kortet gir mulighet til refleksjon, og kanskje er det lettere å uttrykke tanker på et ark enn via en digital dings, påpeker Pettersen.

I år vurderer over fire at ti nordmenn å sende en julehilsen til noen de vanligvis ikke skriver til. Over halvparten av kvinnene som svarer ser for seg at de gjør det.

- Min oppfordring er klar: Finn fram skrivesaker, julekort eller vanlig papir. 2020 er året da alle nordmenn bør gjenoppta julehilsentradisjonen og vise raushet. Det er trivelig å skrive, og det ekstra hyggelig å motta slike hilsener i en spesiell jul som denne, sier Kenneth Pettersen.