Med den nye løsningen fra Posten, Vipps og BankID kan alle typer kontrakter signeres raskt og trygt. Foto: Birger Morken

​Signer sommerens leiekontrakt sikkert og enkelt

Mange skal leie hytte eller fritidshus i Norge i sommer. Nå lanserer Posten en ny tjeneste som sørger for en enkel og sikker signering av kontrakten ved hjelp av BankID og Vipps.

Med hjemmesommer blir det mer handel og flere opplevelser I Norge. Ved å inngå en skriftlig kontrakt signert med BankID, kan både utleier og den som leier være tryggere på at det ikke oppstår tvister. Reglene er avtalt og bekreftet med en digital signatur av begge parter.

Den nye løsningen kan brukes til alle typer kontrakter, for eksempel kjøp eller leie av båt, bil, motorsykkel eller verktøy.

I løsningen finnes standardforslag til kontrakter utarbeidet av Forbrukerrådet. Du kan også bruke kontrakter du utarbeider selv.

— Den sikre signeringsløsningen er blitt benyttet av offentlige sektor og private bedrifter i flere år, men er nå tilpasset forbrukernes behov, forteller Thomas Mathisen, direktør i Posten og ansvarlig for tjenesten.

- Løsningen tilfredsstiller de strenge kravene i lovverket, slik at brukerne er helt sikre på at signaturen er ekte, fortsetter han.

Den nye tjenesten benytter Postens signeringsløsning, sikkerheten ivaretas av BankID, og betaling skjer via Vipps.

Slik signerer du raskt og enkelt:

• Gå til posten.no/signering.
  • Last opp avtalen du ønsker signert.
  • Invitér avtaleparten til å signere avtalen. Hver signatur koster 20,- og du betaler med Vipps.
  • Du signerer med BankID. Avtalen er klar med gyldige signaturer og synlig stempel.