Konsernsjef Dag Mejdell i Posten leverer Fretexposen. Foto: Posten / Birger Morken

Send klær til flyktninger gratis i posten

Fretexposen blir gratis for alle som ønsker å hjelpe flyktningene. Klær fra hele landet kan dermed sendes kostnadsfritt med Posten til Fretex.

Posten inngikk i fjor avtale med Fretex om at alle som ønsker å gi klær og gaver til Fretex kan sende disse for 50 kroner. Dette gjøres ved å bruke en spesiell Fretexpose som ligger på Posten. Nå gjøres denne tjenesten gratis ut oktober.

Enkelt og gratis

- Givergleden i det norske folk er stor, og vi er glad for at vi kan gjøre det enklere og billigere for alle som ønsker å bidra. Vi håper mange benytter seg av dette tilbudet, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge.

Ta med deg klær du ikke trenger lenger til ditt lokale postkontor eller Post i Butikk. Legg klærne i en spesiallaget Fretexpose som du finner i hyllene. Fretexposen tar opp til 8 kg klær. Posten sørger for at din gave kommer frem til Fretex uten kostnader for avsender.

Mange vil hjelpe

Giverne kan dermed benytte seg av ett av 1400 postkontor eller Post i Butikk.

- Posten Norge har mottatt mange henvendelser om å transportere innsamlede klær og leker til flyktningene. Vi har ikke kunnet bidra til alle disse. Ved å tilby gratis frakt av Postens Fretexpose ønsker vi å gi vårt bidrag til den flotte givergleden vi ser over hele landet, sier Mejdell.

Klær og penger

Fretex og Frelsesarmeens hjelpearbeid sørger for at dine klær kommer frem til flyktningene. Klær som ikke blir delt ut til flyktninger vil bli solgt, og inntektene vil uavkortet gå til flyktninger i Norge og i de kriserammede nærområdene.

- Fretex har lang erfaring med mottak, sortering og distribusjon av klær, og kan dermed gjøre en effektiv innsats for å hjelpe flyktningenes situasjon. Frelsesarmeen har hjelpetiltak flere steder i Norge og i mange europeiske land. Inntektene fra gavene som kommer i Postens Fretexposer, kan derfor brukes der behovet til en hver tid er størst, sier Trond Ivar Vestre, konsernsjef i Fretex Norge.

Fakta:

• Postens Fretexpose får du på Posten og koster ingen ting
  • Ut oktober tilbyr Posten gratis frakt av Fretex-posen for å hjelpe flyktningene. Ordinær pris kr 50.
  • Posten finnes på 1400 postkontor og Post i butikk over hele Norge

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.