Send juleposten i tide

Send juleposten i tide

Posten oppfordrer folk til å sende juleposten innen 16. desember. For brev eller pakker til utlandet, må du være tidligere ute.

Fristene for de fleste land finnes enkelt på forsiden av www.posten.no. Merk at fristene for mange land er tidligere for registrerte pakker enn for brev, kort og småpakker.

– Postens medarbeidere jobber for fullt at all julepost skal komme fram, og vi setter inn ekstra ressurser på mange plan for å få det til. Kundene kan hjelpe oss ved å være tidlig ute med å sende brev og pakker, så skal vi stå på helt frem til julaften med å få frem Posten, sier pressesjef Hilde Ebeltoft-Skaugrud.

Fristene for noen av landene nordmenn sender mest julehilsener til:

• Sverige, Danmark, Finland og Island:
    • 16. desember for brev og 13. desember for pakker.
  • Tyskland, England, Frankrike, Nederland og Belgia:
    • 14. desember for brev og 10. desember for pakker.
  • Italia og Polen:
    • 14. desember for brev og 7. desember for pakker.
  • USA, Australia og Spania:
    • 14. desember for brev og 5. desember for pakker.
  • Pakistan, Thailand, Kina og Brasil:
    • 5. desember for brev og 3. desember for pakker.

Til de fleste land i Europa og resten av verden er det mulig å sende pakker og brev som ekspress. Fristen er da som oftest 18. desember, men kan være tidligere for enkelte land.

Alle fristene finnes her:

Ekstra ressurser
Posten Norge setter inn store ekstra ressurser i desember for å få til en god avvikling av juleposten:

• • Alle ansatte i administrative stillinger må delta direkte i produksjon av julepost.
  • • Kapasiteten på tog økes.
  • • Posten setter inn en rekke ekstra bilavganger.
  • • Postens fly setter opp ekstra avganger.

Ytterligere informasjon:
Postens pressetelefon, 951 48 000

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk i Norden. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring. Posten betjener privatkunder i det norske markedet og har ansvaret for daglig postdistribusjon og det landsdekkende salgsnettet med over 1400 salgssteder i Norge. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden og består av forretningsområder med ulik spisskompetanse.