Regjeringen foreslår flere endringer for Posten

Regjeringen foreslår flere endringer for Posten

Regjeringen legger frem forslag om flere tiltak for å møte utviklingen med fallende brevvolumer. Nå er det opp til Stortinget å godkjenne blant annet en sammenslåing av A- og B-post.

Posten Norge har overfor Samferdselsdepartementet foreslått å slå sammen A- og B-post. I sektormeldingen «Postsektoren i endring» som Regjeringen har lagt frem for Stortinget i dag, legges det opp til én brevstrøm med to dagers fremsendingstid – trolig fra 2017.

- Vi har over mange år tilpasset oss stadig raskere utvikling og endrede kundebehov. Et neste steg vil være å legge om brevdistribusjonen og jeg er tilfreds med at Regjeringen støtter oss i denne vurderingen. Samtidig er jeg skuffet over at Regjeringen i revidert nasjonalbudsjett ikke dekker merkostnadene Posten har ved å opprettholde dagens ordning med to brevstrømmer i 2016, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge.

Regjeringen har ikke tidfestet omleggingen, men foreslår at det skal skje så raskt som mulig. Posten Norge trenger rundt ett år på å forberede omleggingen til én brevstrøm. I revidert nasjonalbudsjett som også kom i dag, er det ikke satt av penger for å dekke opp for Postens lønnsomhetstap ved dagens krav til to brevstrømmer.

I sektormeldingen beskriver Regjeringen flere tiltak utover å slå sammen A- og B-post:

• Grensen for å få tilbud om landposttjeneste harmoniseres til 4 km fra nærmeste Post i Butikk
  • Åpning for å redusere antall utleveringsdager for inntil 10 prosent av husholdningene uten endring i postloven. Denne muligheten er ikke tenkt tatt i bruk med det første, men kan gjennomføres når fallet i brevmengden gjør det nødvendig
  • Det legges opp til å avvikle dagens minimumskrav til antall ekspedisjonssteder.

Brevmengden i Norge er halvert siden 1999, som var det året vi sendte flest brev her i landet. Fallet i brevvolumene tiltar i styrke og årsaken er digitaliseringen av samfunnet.

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.