Åse Lerfald gleder seg til å løse nye pakkemysterier. Foto: Håvard Jørstad

Postens juledetektiv har løst 7 000 pakkemysterier

I 16 år har Åse Lerfald vært Postens juledetektiv. Nå er hun klar til å løse nye mysterier i juleposten.

Førjulstiden er den beste i hele året for Åse Lerfald. Da pynter hun sitt egen juledetektivkontor, og gjør alt for at pakker på avveie skal komme fram til riktig mottaker i tide før julaften. På Postens terminaler rundt om i Norge har hun flere grundige assistenter som hjelper henne.

− Heldigvis blir folk flinkere og flinkere til å sende pakkene korrekt. Viktigst av alt er riktig adresse til mottakeren, og at du sørger for god innpakning, sier Åse.

I løpet av sin karriere har Åse oppklart rundt 7 000 pakkemysterier. Ofte er det et puslespill å finne riktig mottaker til pakkene som havner på kontoret til julegavedetektiven. Mangeårig erfaring, lokalkunnskap og søk på internett er viktig for å løse mysteriene.

− Ingenting gleder meg mer enn å bidra til at pakken fra oldemor eller bestefar kommer fram til en forventningsfull, liten mottaker. Allerede nå har jeg fått mysterier som jeg må bruke alle hjelpemidler for å løse, sier juledetektiv Åse.

Fram mot jul øker pakkemengden på julegavedetektivens kontor ved landets største terminal, Logistikksenter Oslo. Her passerer over én million pakker hver uke før jul.

− De fleste pakkene kommer fram som planlagt. Men når det skjer noe uventet, er det jo fint å ha en juledetektiv, sier Åse.

Har du et tips til juledetektiven, kan hun treffes via telefon 23 14 90 90. Du kan også sende en melding fra denne siden.

Her vil det også komme en fullstendig liste med beskrivelse av pakker som man fortsatt ikke har funnet riktig mottaker til. Det ligger allerede mange mysterier der.

Vil du være sikker på at julepakkene dine skal komme fram, kan det være smart å sjekke Postens julevettregler.

Se og last ned video med juledetektiv Åse her: