Posten leverer sterke resultater for første halvår. Den største veksten kommer fra netthandelen

Posten vokser i omsetning og resultat

Postens omsetning i første halvår ble 12 026 mill. kroner, en økning på 233 mill. kroner sammenlignet med første halvår 2020. Justert driftsresultat for årets seks første måneder ble 809 mill. kroner, en forbedring på 422 mill. kroner i forhold til samme periode i 2020.

- Vi leverer sterke resultater for første halvår. Den største veksten kommer fra netthandelen hvor vi håndterer store volum av pakker. Posten har et tjenestetilbud som leverer på de nye handlevanene som nå er etablert som den nye normalen. Vi har benyttet pandemien til å endre oss i hele Norden og viktige innsatsfaktorer i dette arbeidet har vært innovasjon, digitalisering og bærekraft, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.

Kraftig vekst i svensk pakkevolum

Den kraftige pakkeveksten fortsetter i hele Norden. I løpet av årets seks første måneder vokste det nordiske pakkevolumet fra netthandelen med 35,6 prosent, sammenlignet med samme periode året før. Bring Sverige kan vise til den kraftigste veksten hvor pakker fra netthandelen økte med 62 prosent, sammenlignet med første halvår i 2020. Tilsvarende var veksten i pakker fra netthandel i Norge på 37 prosent og i Danmark 20 prosent.

Logistikksegmentet hadde i første halvår en omsetning på 9 548 mill. kroner, det er en økning på 597 mill. kroner, sammenlignet med samme periode i 2020. Organisk vekst var 10,7 prosent, i stor grad drevet av økt netthandel og nye handlevaner. Justert driftsresultat ble 724 mill. kroner i første halvår 2021, en bedring på 417 mill. kroner i forhold til samme periode i fjor.

Postsegmentet reduserte omsetningen med 284 mill. kroner i første halvår som følge av fortsatt volumfall i adressert post. Justert driftsresultat for segment Post var 123 mill. kroner i første halvår 2021, en reduksjon på 19 mill. kroner sammenlignet med samme periode i fjor. Adressert post falt med 13,1 prosent i første halvår. Produktet Norgespakken hadde volumvekst og forbedret lønnsomhet. I årets seks første måneder var 93 prosent av adressert post fremme innen 3 dager, Det var godt over konsesjonskravet på 85 prosent.

Pandemien har akselerert Postens nordiske satsing
Den kraftige veksten i netthandelen under pandemien har utløst et taktskifte i Postens nordiske omstillingsarbeid og tjenesteutvikling for å dekke nye kundebehov. Noen av de mest sentrale satsingene siste halvår har vært:

Glowsom er Postens egenutviklede leveringsapp har blitt tatt i bruk i Norge, Sverige og Danmark. Glow tilbyr en digital plattform hvor kundene blant annet kan følge leveransen direkte og se når pakken blir levert.

Shelfless som er en helintegrert lagerløsning hvor nettbutikker har de fysiske varelagrene i Brings lokaler er lansert for å styrke Postens nordiske posisjon innenfor netthandel. Robotteknologi, digitale løsninger og fossilfrie kjøretøy skal bidra til raskere og grønnere leveranser. Denne våren tok de første kundene i bruk Shelfless som er lokalisert på Berger utenfor Oslo. I første halvdel av 2022 vil Shelfless lanseres i Sverige.

AMOI som er Postens digitale markedsplass for lokale faghandlere har opplevd stor suksess i Oslo og 70 butikker er nå tilknyttet handelsplassen. Det har vært en kraftig vekst i hjemkjøring av lokalprodusert mat. Konseptet er nå lansert i Stockholm og testes ut på Lillehammer.

Sykefraværet siste 12 måneder er nede på 5,8 prosent. Det er 0,2 prosentpoeng lavere enn ved årsskiftet. Antall personskader per million arbeidede timer (H2) de siste 12 måneder ble 9,1, en økning på 2,1 fra årsskiftet.

Nøkkeltall 2. kvartal 2021 (2. kvartal 2020 i parentes)
Driftsinntekter (MNOK): 6 027 (5 830)
Justert driftsresultat (MNOK): 382 (234)
Driftsresultat (EBIT) (MNOK): 393 (284)