​Posten trenger en ny postlov

​Posten trenger en ny postlov

Motstanderne av ny postlov ser bort fra Postens største utfordring: digitalisering. Om ti år vil ulønnsomme posttjenester koste samfunnet to milliarder kroner årlig. For å unngå den regningen må Stortinget endre de gamle kravene til Posten og vedta en ny postlov.

Postmengden i Norge har falt med 45 prosent i løpet av de siste 15 årene. Både private og bedrifter sender færre brev enn før, og nedgangen vil fortsette.

Rapporten fra Oslo Economics, som ble fremlagt 14. januar, understreker at Posten Norge må fortsette å omstille virksomheten.

– Samfunnet vil ikke ha råd til å finansiere ulønnsomme posttjenester med 2 milliarder kroner årlig om ti år. Vi tror staten vil prioritere andre viktige samfunnsoppgaver og velferdsgoder, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge.

Digitalisering er Postens største utfordring
Oslo Economics bekrefter at samfunnet står overfor store strukturelle endringer. Den største trusselen for postvolumene er digitaliseringen. Hvis Posten ikke fortsetter å tilpasse seg utviklingen, utover å avvikle brevdistribusjon på lørdag, kan staten i 2025 få en regning på ca 2 milliarder kroner hvert år for å opprettholde ulønnsomme posttjenester. Innføring av EUs tredje postdirektiv har mindre betydning. Dette er i tråd med Posten Norges egne vurderinger.

– Digitalisering er den viktigste årsaken til at Posten må endre seg. Mer og mer post går digitalt. Det sendes stadig færre brev fysisk. Økt konkurranse har mindre betydning, understreker Mejdell.

Økt konkurranse betyr mindre
Oslo Economics har videre beregnet at tilleggsregningen til staten ved å åpne for konkurranse på brev under 50 gram, vil kunne bli på mellom 130 millioner og 1 milliard kroner i 2025 – avhengig av hvor sterk konkurransen blir. Etter Postens vurdering har Oslo Economics overvurdert konkurranseeffekten og kjenner seg ikke igjen i forutsetningene for beregningen.

– Det som er viktig for Posten er større handlefrihet og ved hjelp av gode omstillingsprosesser kunne tilpasse tjenestene til kundenes behov og betalingsvilje – så regningen til staten blir minimal. Derfor trenger vi en ny postlov, sier Mejdell.

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk i Norden. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring. Posten betjener privatkunder i det norske markedet og har ansvaret for daglig postdistribusjon og det landsdekkende salgsnettet med over 1400 salgssteder i Norge. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden og består av forretningsområder med ulik spisskompetanse.

Aleksander Hømanberg

Pressekontakt Presse- og kommunikasjonsrådgiver +47 454 75 536