Posten Norge leverer gode resultat og høy kvalitet

Posten Norge leverer gode resultat og høy kvalitet

Posten Norge leverer gode resultater etter årets første kvartal. Omsetningen har økt, resultatet er forbedret og kvaliteten er høy.

Driftsinntektene i 1. kvartal 2014 var 6.072 millioner kroner som er 6 prosent vekst sammenlignet med 1. kvartal 2013. Driftsresultatet før engangseffekter og nedskrivninger var 191 millioner kroner, som er 30,8 prosent høyere enn på samme tid i fjor.

Det er Logistikksegmentet som har bidratt til resultatforbedringen. Hovedårsaken er økte pakkevolumer fra utlandet, som følge av økt e-handel, og vekst innen godsområdet. I Postsegmentet fortsetter volumene å falle innen adressert post.

- Vi har hatt en god start på året. I tillegg til omsetningsvekst har vi god effekt av flere effektiviseringstiltak, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge AS.

Posten satser på digital post
Posten har i 1. kvartal vunnet viktige kontrakter med Difi (Direktoratet for forvaltning og IKT) om å levere digital post for det offentlige.

- At det offentlige som hovedregel skal begynne å kommunisere digitalt med innbyggerne, vil ha stor betydning for utbredelsen av digital postkasse i befolkningen, sier Mejdell.

Han understreker at avtalen om å sende offentlig digital post er av stor strategisk betydning for Posten Norge.

- Posten vil videreføre rollen som postdistributør til det norske folk også i en digital fremtid. Vi skal levere til både fysiske og digitale postkasser, sier Mejdell.

Posten er ikke alene om å tilby digital postkasse i Norge og forbereder seg på hard konkurranse om kundene.

Postkvalitet i verdensklasse
Leveringskvaliteten på A-post over natt ble 87,1 prosent i 1. kvartal 2014. Dette er 2,1 prosentpoeng over konsesjonskravet og 1,6 prosentpoeng høyere enn året før.

I 1. kvartal ble Posten Norge tildelt “Certificate of Excellence” av den internasjonale postorganisasjonen IPC for høy kvalitet i håndteringen av internasjonal brevpost ut og inn av Norge. Det er Postens enheter på Østlandsterminalen og Gardermoen som er vurdert. Posten fikk et samlet resultat på 97,4% som er blant de høyeste som er oppnådd noen gang.

- Jeg er stolt av den høye leveringskvaliteten Posten og Bring kan vise til, selv om vi fortsatt har forbedringsområder. Når det gjelder kvalitet i leveransene skal ingen slå oss på hjemmebane, sier konsernsjefen.

Felles pakke- og godsterminaler
Logistikkmarkedet i Norge er i vekst og det er sterk konkurranse om kundene. Posten Norge møter konkurransen med å styrke kundetilbudet og effektivisere driften. Blant annet vil konsernet innen 2017 ha etablerer 18 felles terminaler for pakker, gods og noen steder termo i Norge.

- Den nye terminalstrukturen åpner for felles transport og terminalbehandling for pakker, gods og termo-transport i Norge. Dette vil gi oss et nettverk av terminaler med mer effektiv transport mellom stedene. I tillegg møter vi kundens krav om felles innhenting og utkjøring av pakker og gods, sier Mejdell.

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk i Norden. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring. Posten betjener privatkunder i det norske markedet og har ansvaret for daglig postdistribusjon og det landsdekkende salgsnettet med over 1400 salgssteder i Norge. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden og består av forretningsområder med ulik spisskompetanse.