VM-sjef Per Bergerud (til venstre) og frimerkedirektør Halvor Fasting i Posten er fornøyd med frimerkene til idrettsfesten i Holmenkollen. Foto: Birger Morken

Posten markerer skiskytter-VM med nye frimerker

Med ett motiv fra sporet og ett fra standplass har Posten blinket ut VM i skiskyting som tema for nye frimerker.

Verdensmesterskapet går av stabelen i Holmenkollen fra 2. til 13. mars. 125.000 tilskuere er ventet til skiskytterfesten, som samler 300 deltakere fra 36 land.

Frimerkene er utformet av den kjente designeren Enzo Finger, som har valgt stiliserte motiver med Holmenkollbakken i bakgrunnen. – Posten har tradisjon for å gi ut frimerker ved store idrettsbegivenheter i Norge. Også til VM i skiskyting i 1986 kom vi ut med to utgivelser, forteller frimerkedirektør Halvor Fasting i Posten.

Som vanlig gir Posten også ut et førstedagsbrev. Her er motivet en blink i naturlig størrelse ved stående skyting. Denne skal skytteren treffe fra 50 meters avstand.

– Vi gleder oss til VM-fest i Holmenkollen, med 11 spennende øvelser. At Posten velger å markere mesterskapet med frimerker, bidrar til å gjøre festen enda bedre, sier Per Bergerud, administrerende direktør for skiskytter-VM.

De to frimerkene har verdi henholdsvis på 21 og 33 kroner, og er beregnet for vanlige brev innenlands med vekt mellom 50 log 100 gram og mellom 100 og 350 gram. Frimerkene er i salg fra fredag 19. februar.

Nummer: NK 1928- 1929

Motiv: I sporet, på standplass

Design: Enzo Finger

Verdi: Kr 21,00 – kr 33,00

Opplag: Kr 21,00: 600 000 frimerker

Kr 33,00: 500 000 frimerker

Trykk: Offset fra Joh. Enschedé Security Print, Nederland

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.