Posten innfører 50 nye postnumre

Posten innfører 50 nye postnumre

Denne høsten deles 17 mindre byer og større steder over hele landet inn i flere postnumre. Endringene omfatter 39.000 husstander og 3.700 bedrifter, og trer i kraft 1. oktober i år.

Posten Norge gjennomfører hvert år større og mindre endringer i postnummerstrukturen for å sikre en effektiv postdistribusjon. 1. oktober er fast endringsdato for postnummer og poststedsnavn. For første gang på seks år innebærer endringene også ny inndeling og med dette 50 nye postnumre.

Dekker landet

Postnummerstrukturen dekker absolutt hele landet, og brukes blant annet til å rute pakker og brev dit de skal. Inndelingen bestemmes blant annet av geografiske forhold og antallet innbyggere på hvert postnummer.

I de byene og stedene som får flere postnummer beholdes det opprinnelige postnummeret i sentrum. Dermed kan mange bedrifter beholde postadressen som den er i dag. De stedene som får flere nye postnumre, er:

• 1430 Ås
  • 1450 Nesoddtangen
  • 2010 Strømmen
  • 2830 Raufoss
  • 3070 Sande i Vestfold
  • 3300 Hokksund
  • 3770 Kragerø
  • 4070 Randaberg
  • 4640 Søgne
  • 4700 Vennesla
  • 4950 Risør
  • 6530 Averøy
  • 6900 Florø
  • 9020 Tromsdalen
  • 9022 Krokelvdalen
  • 9300 Finnsnes
  • 9600 Hammerfest

Rett adresse er viktig

Riktig adresse gir bedre kvalitet på postleveringen. Posten oppfordrer derfor kundene om å informere sine forbindelser om ny postadresse. Det er også viktig at postkassen er tydelig merket med navn på alle som bor i husstanden.

Posten sørger for oppdatering av opplysningene i Folkeregisteret og Brønnøysund-registrene, så du trenger ikke melde flytting til disse. Mange offentlige instanser får dermed endringen automatisk.

Endringene blir tilgjengelige på Postens adresse- og postnummersøk fra 1. oktober.

Til redaksjonen: Her finner du nedlastbare filer for din kommune

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.