Posten havner høyt i kåring av bærekraftige merkevarer i Norge. Elektriske varebiler er et av mange bidrag til det..

​Posten høyt oppe i kåring av bærekraftige merkevarer

Posten havnet på 13. plass totalt i en kåring av de mest bærekraftige merkevarene i Norge. I år var bransjen logistikk med for første gang. Her kom Posten på førsteplass.

Det er​ Sustainable Brand Index som står bak kåringen. Denne indeksen måler og analyserer hvordan bærekraft påvirker merkevarebygging, kommunikasjon og forretningsutvikling. Ved hjelp av mer enn 58 000 forbrukere i åtte land, måler og analyserer studien over 1 400 merker og over tre næringer om bærekraft. Det gjør den til Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft.

I Norge var vel 10.000 personer og 247 merkevarer med i studien. For første gang var logistikk en egen bransje, men foreløpig bare med et lite antall merkevarer.

Første gang
Kåringen, som har tiårsjubileum, har som mål å oppmuntre til og belyse bærekraftig arbeid og kommunikasjon som utgjør en forskjell for mennesker, samfunn eller miljø. Dette er første gang logistikk er med som bransje i denne indeksen.

Systematisk arbeid
Direktør HMS og bærekraft, Colin Campbell, forteller at Posten og Bring gjennom mange år har jobbet systematisk med å redusere sine klimaavtrykk.

– Som et stort logistikk- og transportkonsern er vi en del av problemet, men nettopp derfor en viktig del av løsningen. Våre viktigste satsingsområder er å redusere utslipp fra våre kjøretøy og redusere lokal forurensing, og dette gjør vi ved å ta i bruk elektriske kjøretøy og fase ut fossilt drivstoff i takt med teknologiutviklingen. Vi har lang erfaring med å etterspørre, teste ut og ta i bruk miljøeffektive kjøretøy, sier han.

Se pressemeldingen om hele kåringen her.