Posten har signert kontrakt om digital postkasse

Posten har signert kontrakt om digital postkasse

Posten Norge AS har i dag signert kontrakt med Difi om digital postkasse. Mot slutten av året vil nordmenn motta offentlig post fra det offentlige i Digipost.

- Dette er en viktig avtale for oss, og jeg er glad vi nå har signert kontrakten med Difi.
For Posten betyr dette at vi også i en digital fremtid skal distribuere post til det norske folk, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge AS.

I februar i år besluttet regjeringen at det offentlige heretter som hovedregel skal kommunisere digitalt med innbyggere og næringsdrivende. Konsekvensen er at privatpersoner nå må skaffe seg en digital postkasse.

- Vi er glade for å ha inngått kontrakt med Posten. Selskapets bakgrunn som distributør av post gjennom flere hundre år, er verdifull når vi sammen skal motivere innbyggerne til å velge en digital postkasse for brev fra offentlig sektor, sier direktør Ingelin Killengreen i Difi.

Allerede godt i gang
Digipost er en etablert løsning og over 300.000 nordmenn har allerede åpnet sin digitale postkasse. Mer enn 500 selskaper, som banker, forsikringsselskaper og helseforetak, benytter allerede Postens løsning for digital post.

- Postens digitale postkasse, Digipost, er et trygt og godt alternativ for dem som nå skal opprette sin egen digitale postkasse. Postkassen er enkel å bruke og vi har lagt vekt på at brukernes opplevelse skal likne på den fysiske (grønne) postkassen vi er oppvokst med, sier Mejdell.

Alle over 15 år
Alle innbyggere i Norge over 15 år kan åpne sin digitale postkasse i Digipost. Ved å gå inn på www.posten.no/digipost kan man enkelt og greit registrere seg og motta post digitalt fra første dag.

Fakta:

• Digipost er Postens digitale postsystem.
  • Over 300 000 er i dag registrert som brukere hos Digipost.
  • Mer enn 500 selskaper, som banker, forsikringsselskaper og helseforetak, benytter allerede Postens løsning for digital post.
  • Gjennom Digipost får brukerne tilgang til en egen digital postkasse som kan benyttes til sikker kommunikasjon mellom privatpersoner og private eller offentlige virksomheter.
  • Høyt sikkerhetsnivå gjør at også sensitive dokumenter som f.eks. helseinformasjon og pin-koder kan sendes og lagres i Digipost.
  • Alle brev lagres i Norge, og er kryptert slik at kun mottaker har tilgang til egne brev.

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk i Norden. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring. Posten betjener privatkunder i det norske markedet og har ansvaret for daglig postdistribusjon og det landsdekkende salgsnettet med over 1400 salgssteder i Norge. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden og består av forretningsområder med ulik spisskompetanse.

Aleksander Hømanberg

Pressekontakt Presse- og kommunikasjonsrådgiver +47 454 75 536