Posten Bring øker omsetningen og bedrer resultatet i tredje kvartal. Selskapet kan nå vise til større pakkevekst enn sammenlignbare virksomheter i ni kvartaler på rad

Posten Bring øker omsetningen og bedrer resultatet – i et krevende marked

Omsetningen for Posten Bring per tredje kvartal var på 17 671 mill. kroner, en økning på 664 mill. kroner sammenlignet med samme periode i fjor. Justert driftsresultat så langt i år ble 501 mill. kroner, en økning på 80 mill. kroner mot samme periode i 2022. Konsernet kan nå vise til større pakkevekst enn sammenlignbare virksomheter i ni kvartaler.

- Våre markeder er fortsatt preget av uro, kostnadsvekst og økt konkurranse. Det er mye usikkerhet knyttet til den økonomiske utviklingen, samtidig har vi vært flinke til å bruke de mulighetene som åpner seg når markedet er i endring. Det kan illustreres med at vi de siste 12 månedene har hatt en vekst i pakker fra netthandelen på 8,5 prosent, sammenlignet med fjoråret, og økningen er større enn sammenlignbare virksomheter, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Bring.

Konsernets omsetning i årets tredje kvartal ble 5 748 mill. kroner, en økning på 193 mill. kroner sammenlignet med samme tid i 2022. Justert driftsresultat i tredje kvartal 2023 ble 273 mill. kroner, en økning på 139 mill. mot tredje kvartal i fjor.

Tallenes tale

Omsetningen fra logistikksegmentet som består av blant annet divisjonene E-handel og logistikk samt Internasjonal logistikk ble 14 096 mill. kroner hittil i 2023, en økning på 416 mill. kroner sammenlignet med samme periode i fjor. Justert driftsresultat for segment Logistikk ble 507 mill. kroner hittil i 2023, en reduksjon på 133 mill. kroner i forhold til samme periode i fjor. Resultatutviklingen var preget av svak markedsutvikling og et høyere kostnadsnivå i perioden. Den høye prisveksten i samfunnet har stor påvirkning på resultatet tross godt arbeid med kostnadsreduserende tiltak.

Postsegmentet økte omsetningen hittil i 2023 med 255 mill. kroner, sammenlignet med samme periode i fjor. Volumene til adressert post fortsatte å falle, med en nedgang på 12,7 prosent hittil i år mot samme periode i fjor. Norgespakken har hatt en positiv volumvekst på 27,9 prosent hittil i 2023, sammenlignet med samme periode i fjor. Justert driftsresultat for segment Post ble 121 mill. kroner hittil i 2023, en økning på 196 mill. kroner sammenlignet med samme periode i 2022. Den positive resultatutviklingen var i hovedsak drevet av lønnsomme importvolumer og valutaeffekter innen adressert post, samt en økt produktivitet som har medført lavere kostnader i nettverket.

I tredje kvartal var 91,1 prosent av adressert post fremme innen 3 dager. Dette var godt over konsesjonskravet på 85 prosent.

Sykefraværet som 12 måneders trend viste 6,6 prosent, som er på nivå med samme tid i fjor. Antall personskader gikk ned og skadefrekvensen som 12 måneders trend endte på 5,9 som er lavere enn på samme tid i fjor.

Nøkkeltall hittil 2023 per 3. kvartal (2022 i parentes)

Driftsinntekter (MNOK): 17 671 (17 006)

Justert driftsresultat (MNOK): 501 (422)

Driftsresultat (EBIT) (MNOK): 401 (66)

Egenkapitalandel: 30,0 (31,2)

Avkastning på investert kapital/ROIC siste 12 måneder: 4,2 (7,1)

Egenkapitalavkastning (etter skatt) siste 12 måneder: - 0,9 (1,6)

Nøkkeltall 3. kvartal 2023 (2022 i parentes)

Driftsinntekter (MNOK): 5 748 (5 556)

Justert driftsresultat (MNOK): 273 (134)

Driftsresultat (EBIT) (MNOK): 174 (121)

Vedlagt ligger kvartalsrapport for Q3 2023

Posten Bring AS er et nordisk post- og logistikkonsern som skal forenkle og verdiøke handel og kommunikasjon for mennesker og virksomheter i Norden. Visjonen er å gjøre hverdagen enklere og verden mindre. Konsernet møter markedet med to merkevarer; Posten for det norske folk og Bring for bedrifter i Norden.