På spørsmål om han kan ta et bilde med selvutløser og sende oss svarer Odd Andreas Sørgård: Kan e kje bære ta ein selfie?

Postbud tok frimerkefoto

Postbud Odd Andreas Sørgård har fotografert for arkivet i mange år. Så ringte Posten.

For første gang har et postbud stått for motivet på et offisielt frimerke. Det skjedde da Odd Sørgårds bilde av Nyholmen skandse i Bodø ble valgt til å pryde frimerket for byens 200-årsjubileum. Som ivrig hobbyfotograf publiserer han mange av bildene sine på bildedelingstjenesten Flickr. Slik dukket bildet hans opp da frimerkekunstner Kristin Granli søkte etter et motiv til Bodøs byjubileumsfrimerke.

Nyholmen skandse

– Det ble tatt i forbindelse med et Postkom-kurs jeg var på. I en pause fikk jeg bestilt meg taxi for å dra ut til Nyholmen skandse. Jeg er svært historieinteressert og hadde lenge hatt lyst til å besøke den, sier fotografen.

Nyholmen skandse ligger i innseilingen til Bodø og ble bygget i 1810 for å beskytte byens kornlagre mot britiske krigsskip under napoleonskrigene. Fortet var sammen med et fort i Hammerfest de eneste som ble bygget i Nord-Norge.

Vakkert i Vefsnfjorden

Odd Andreas Sørgård er født og oppvokst på gården i Husvika i Vefsnfjorden, hvor han bor. Her har han også har postruta si. Hver morgen når ferga fra Mosjøen legger til kai, står han klar til å ta imot posten. Etter en kjapp sortering legger han ut på ruta, som består av 17 husstander fordelt på knappe seks mil. Ikke den mest folksomme plassen, men den vakreste, i følge Odd.

– Sommerstid er det langt mer liv, når det kommer folk i de rundt 100 fritidsboligene her. Da blir det gjerne litt ekstra aviser å levere også.

Den sindige vefsningen har aldri stilt ut noe, men når han først skal presenteres for de brede masser, er det altså gjennom et bilde som holder høy nok kvalitet til å komme på offisielt frimerke.

– Veldig artig, kommenterer han.

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.