Pakkevekst i et urolig marked

Postens resultat hittil i år har vært preget av svak markedsutvikling for netthandel og rekordhøye transport- og energipriser. Posten klarer likevel å øke pakkevolumet fra netthandel siste 12 måneder med 7,1 prosent.

Organisk vekst hittil i år var 5,0 prosent. Konsernets omsetning ble per 3. kvartal 2022 17 006 mill. kroner. Justert driftsresultat per 3. kvartal ble 422 mill. kroner, en nedgang på 789 mill. kroner sammenlignet med samme periode i 2021.

- Resultatet gjenspeiler at vi opererer i et marked preget av usikkerhet og svekket kjøpekraft. I en slik situasjon ser kundene på oss som en trygg og attraktiv logistikkpartner og det har gitt en vekst i pakker fra netthandel på 7,1 prosent, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.

Den geopolitiske spenningen kombinert med energikrise og svekket kjøpekraft gjør at blant andre Norges Bank ser at deler av økonomien er i ferd med å kjøle seg ned og forventer større usikkerhet fremover.

- Vi forventer utfordrende markedsforhold fremover. Derfor skal vi være nøkterne og ha et fortsatt høyt kostnadsfokus. Samtidig skal vi tenke langsiktig og utnytte de mulighetene som åpner seg i et urolig marked. Vi skal investere for fremtidig vekst, sier Wille.

Tallenes tale

For 3. kvartal isolert var organisk vekst 5,9 prosent. Konsernets omsetning i årets 3. kvartal var 5 556 mill. kroner. Sammenlignet med 3. kvartal 2021 var dette en reduksjon på 6 prosent som følge av at Frigoscandia Sverige ble solgt i slutten av fjoråret. Justert driftsresultat i 3. kvartal 2022 ble 134 mill. kroner, en nedgang på 268 mill. kroner mot 3. kvartal 2021.

Logistikksegmentet hadde en omsetning hittil i 2022 på 13 681 mill. kroner. Organisk vekst var på 9,3 prosent. Justert driftsresultat ble 641 mill. kroner hittil i 2022, en reduksjon på 449 mill. kroner i forhold til samme periode i 2021.

Postsegmentet fikk en omsetning hittil i 2022 på 3 887 mill. kroner, det er en reduksjon på 198 mill. kroner sammenlignet med samme periode i fjor. Dette skyldtes hovedsakelig fortsatt volumfall i adressert post. Justert driftsresultat ble negativt med 75 mill. kroner hittil i 2022, en reduksjon på 261 mill. kroner sammenlignet med samme periode i 2021.

I 3. kvartal var 91,8 prosent av adressert post fremme innen tre dager. Det var godt over konsesjonskravet på 85 prosent.

Sykefraværet som 12-måneders trend var 6,7 prosent i september hvor mye var korona-relatert fravær. Antall personskader gikk ned, og skadefrekvensen som 12-måneders trend fortsetter den positive utviklingen til 7,3 i september.

Nøkkeltall hittil 2022 per 3. kvartal (2021 i parentes)

Driftsinntekter (MNOK): 17 006 (17 939)

Justert driftsresultat (MNOK): 422 (1 211)

Driftsresultat (EBIT) (MNOK): 66 (1 222)