Nå er de i havn på Postens godssenter på Alnabru

Pakkerekord og rent bord i Posten

Juleposten er i rute og Posten Norge ser tilbake på tidenes pakkerekord i desember. Hittil i desember har Posten og Bring distribuert 3,5 millioner pakker.

Aldri før har nordmenn sendt og mottatt så mange jule-pakker som i år. Det er sendt rundt 4 prosent flere pakker enn i desember i fjor, og netthandelen er den viktigste årsaken til økningen.

- Desember er hektisk, men i Posten Norge er vi veldig glade i julen. Det er en høytid på mer enn en måte. De siste ukene har vi hatt flere medarbeidere på jobb og satt inn ekstra fly og biler. Tilbakemeldingen er at det har gått som smurt, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

Denne julen har Posten Norge håndtert omtrent 15 millioner julekort og –brev. God planlegging, hard jobbing og ikke minst fint vær i størstedelen av desember gjør at de aller fleste får pakker og julepost i tide.

- På julaften har vi mål om «rent bord» og nå finnes det omtrent ingenting igjen på terminalene. Det kan ha vært noen pakker og brev som kom inn sent, men vi har virkelig stått på for å få ut alt før julefeiringen starter. Skulle det likevel være noen etterslengere, kommer de med Posten i romjula, sier Eckhoff.

Det ligger fortsatt en del pakker igjen til henting på postkontor og Post i Butikk, men de aller fleste steder er det mulig å hente ut pakkene sine på julaften. Postbudene jobber også på julaften, så det lønner seg å ta en titt postkassen på den store dagen.

(Til redaksjonen: Vi har ikke lokale tall for pakker og brev, men her finner dere bilder fra terminalene i Fredrikstad, Oslo, Bergen, Tromsø, Fauske, Alta, Bodø, Trondheim, Stokke, Narvik, Breivika og Molde)

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.