Live Andrea Sulheim og Magne Vikøren fra Ungdoms-OL viser fram frimerkene som er i salg fra mandag 11. januar. Foto: Cathrine Dokken

OL-frimerker av, med og for ungdom

Når Posten gir ut frimerker i forbindelse med Ungdoms-OL på Lillehammer, er det helt naturlig at de er designet av ungdommer. Oppgaven gikk til fire jenter som hadde vært studenter ved Høgskolen på Gjøvik.

Live Andrea Sulheim fra Lom, Marianne Ågotnes fra Ål i Hallingdal, Anja Rullestad fra Skjold i Rogaland og Marte Stensrud fra Lier ble valgt til å designe profilprogrammet til Youth Olympic Games, som starter på Lillehammer 12. februar 2016 – og fikk også oppgaven med å utforme de to OL-frimerkene Posten gir ut.

- Det var spennende og lærerike oppgaver, og vi er stolte over det vi fikk til, sier Live Andrea Sulheim.

Hun har også tatt bildene som er brukt på frimerkene. De viser ungdom i fysisk aktivitet i spektakulær norsk natur.

De fire designerne er nå i full virksomhet i arbeidslivet, og driver sine egne firmaer.

- Resultatet er blitt to spennende og friske frimerker, som symboliserer målet om at OL skal inspirere ungdom verden over til å delta i idrett, leve sunt og etterleve de olympiske verdiene, sier frimerkedirektør Halvor Fasting i Posten.

Fakkelturneen før Ungdoms-OL starter i Alta på frimerkenes utgivelsesdag. Posten har et eget tilbud med både stempler og konvolutter til frimerkesamlere under Ungdoms-OL.

Frimerkene er i salg fra mandag 11. januar, og er beregnet for vanlige brev under 20 gram.

Ungdoms-OL 2016

Nummer: NK 1925 - 1926

Motiv: På toppen, Full fart

Utforming: Marianne Ågotnes, Anja Rullestad, Live Andrea Sulheim,
Marte Stensrud (Malm design)

Foto: Live Andrea Sulheim

Verdi: Kr 11,00 (valør A-innland)

Opplag: 2 130 000 av hvert frimerke

Trykk: Offset fra Joh. Enschedé Security Print, Nederland

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.