Nå kan du betale fakturaer i digital postkasse

Norske PSD2-tjenester konkretiserer seg: Nå kan du betale fakturaer i digital postkasse

Digipost og fintech-selskapet Neonomics har åpnet for betaling fra digital postkasse.

Betalingsdirektivet PSD2 ble innført for å fremme konkurranse og innovasjon i EU og EØS. Dette skulle skje gjennom å åpne for at flere selskaper enn bankene kan starte betalinger og vise kontoinformasjon om kundenes bankkonto. Før innføringen av PSD2 gjorde Digipost avtaler med hver enkelt bank for å tilby betaling i postkassen. Nå samarbeider Digipost med fintech-selskapet Neonomics slik at enda fler kan starte betalinger utenfor nettbanken sin.

– Vi ser alltid etter muligheter for å gjøre hverdagen enklere og sikrere for Digipostbrukere. PSD2-direktivet åpnet for at enda flere av våre brukere skal kunne betale fakturaene sine rett i den digitale postkassen. Sammen med Neonomics har vi fått på plass denne løsningen, og vi både håper og tror valgfriheten dette gir vil komme brukerne våre til gode. Samtidig vil det gi fakturaavsendere en effektiv kanal for fakturaforsendelser og mottak av betaling, sier Thomas Mathisen, daglig leder i Digipost.

PSD2-direktivet ble iverksatt i september 2019, og bankene skulle da ha åpnet og klargjort API-ene sine for tredjepartsaktører. Mange banker har imidlertid vært forsinket med å gjøre det mulig for selskaper å koble seg til deres tjenester, men nå har de fleste API-er på plass. Neonomics var et av de første norske selskapene til å få konsesjon fra Finanstilsynet til å hente kontoinformasjon og starte betalinger på vegne av bankkunder.

–Betaling i Digipost er et godt eksempel på hvordan PSD2 kan brukes til å lage bedre tjenester. For Digipost-brukere blir det lettere å betale fakturaer de får i postkassen, og for Digipost er samarbeidet med Neonomics enklere og billigere enn å gjøre avtaler med hver enkelt bank. Hensikten med PSD2 er å skape konkurranse på betaling, og samarbeidet med Digipost kommer både Digipost-brukere, Digipost og Neonomics til gode, poengterer Christoffer Andvig, daglig leder i Neonomics.

Om Digipost

Digipost er Posten Norges digitale postkasse. Viktig informasjon, blant annet post som inneholder sensitive personopplysninger, sendes til norske innbyggeres Digipost-kasse av både offentlige og private avsendere. Mer enn 17 000 avsendere og 2,7 millioner innbyggere bruker Digipost.

Om Neonomics

Neonomics er en open banking-tjenesteleverandør som gir tilgang til over 2000 banker og 150 millioner bankkunder over hele Europa via en av de mest sikre og kostnadseffektive samlede APi-ene på markedet. Selskapet som har hovedkontor i Oslo, ble grunnlagt i 2017 – og har i dag 100 høyt tekniske ansatte som representerer 25 forskjellige nasjonaliteter. Med autorisasjon av Finanstilsynet i Norge som en lisensiert betalingsinstitusjon leverer selskapet betalingsinitiering og kontoinformasjonstjenester til et spredt spekter av kunder som spenner over Fintechs, leverandører, avbetalingstjenester, banker og mer. For mer informasjon om Neonomics, besøk neonomics.io

Posten Bring AS er et nordisk post- og logistikkonsern som skal forenkle og verdiøke handel og kommunikasjon for mennesker og virksomheter i Norden. Visjonen er å gjøre hverdagen enklere og verden mindre. Konsernet møter markedet med to merkevarer; Posten for det norske folk og Bring for bedrifter i Norden.