Postens konserndirektør Hans- Øvind Ryen foretok den offisielle åpningen av Postens nye helelektriske distribusjonspunkt på Rud hvor all post og alle pakker vil bli levert med el-biler til innbyggerne i Bærum kommune. Foto: Posten Norge

Nå leverer Posten alle pakker og all post elektrisk i Bærum

Bærum blir den første kommunen i landet hvor Posten levere all post og alle pakker med kun elektriske kjøretøy.

– Ved det nye distribusjonspunktet på Rud i Bærum er alle Postens egeneide varebiler nå elektriske. Det er det nye distribusjonspunktet som muliggjør den elektriske satsingen ved at Posten kan utnytte rekkevidden på våre biler i mye større grad enn tidligere. Nå blir all post og alle pakker levert av våre egeneide små elbiler- og el-varebiler. Fossile kjøretøy er dermed faset ut i vår distribusjon, sier konserndirektør Hans-Øyvind Ryen om at Posten passerer en viktig milepæl.

Distribusjonspunktet på Rud er det tredje helelektriske distribusjonspunktet i Stor-Oslo og Norges største.

– Vår nye løsning er bra for miljøet, effektiviteten og økonomien. Det er en viktig milepæl for oss at vi nå har fullelektrisk distribusjon i en storkommune som Bærum, men vi har også kommet langt i Asker hvor det nå benyttes elektriske kjøretøy på alle ruter, med ett unntak hvor vi fortsatt vil trenge en firehjulsdrevet bil, sier Ryen.

Fjerner 75-80 varebilturer fra veien – hver eneste dag

Tidligere ble transporten fra Postens nasjonale logistikksenter på Alnabru til Asker og Bærum gjennomført med 75-80 varebilturer gjennom Oslo hver eneste dag. Det nye distribusjonspunktet reduserer trafikken betydelig og bidrar til at alt kan kjøres med el-varebiler.

Som følge av nyetableringen fjerner Posten også opp mot 80 fossile varebilturer som tidligere kjørte gjennom Oslo til Bærum.

– For kundene betyr dette at Posten sørger for utslippsfri levering, redusert støy fra de lokalene veiene i Asker og Bærum i tillegg til at vi fjerner mange unødvendige kjøreturer, fortsetter konserndirektør Ryen.

Største distribusjonspunkt

Med cirka 140 ansatte og ikke mindre enn 70 elektriske kjøretøyer blir dette Stor-Oslos største distribusjonspunkt.

Rundt 50 av de ansatte er rekruttert det siste året fra lokalområdene i Asker og Bærum. Enkelte er hentet internt fra andre avdelinger i Posten, mens andre er nyansatte i Postenkonsernet.

FAKTA:

• Totalt er det 140 ansatte – hvorav 50 er nyansatte – og 70 elektriske kjøretøy er tilknyttet distribusjonspunktet.
  • Postens nye distribusjonspunkt på Rud har 71 ladestasjoner.
  • Med den nye lokasjonen vil pakkelevering i hele Asker og Bærum bli gjennomført med elbiler.

Aleksander Hømanberg

Pressekontakt Presse- og kommunikasjonsrådgiver +47 454 75 536