Logistikkområdet gir vekst for Posten

Logistikkområdet gir vekst for Posten

Postens omsetning økte med 321 millioner kroner i årets tre første kvartaler sammenlignet med samme periode i fjor. Resultatet (EBITE) går likevel tilbake med 221 millioner kroner per tredje kvartal.

Per tredje kvartal 2013 var driftsinntektene 17 121 millioner kroner og driftsresultatet (EBITE) før engangseffekter og nedskrivninger 498 millioner kroner.

Logistikkområdet står for 60 prosent av konsernets omsetning. Flere pakker, større aktivitet i Offshore og Energy-området og oppkjøp ga omsetningsøkning. Postområdet hadde omsetningsreduksjon på grunn av volumnedgang for både adressert og uadressert post.

–Resultatet er svakere enn målsatt hittil i år, men vi ser en positiv utvikling i tredje kvartal for både volum- og resultatutviklingen, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge AS.

Sterk konkurranse
I logistikkbransjen er det sterk konkurranse og kundene velger i større grad tjenester med lavere marginer. Postvolumene fortsetter å falle på grunn av overgang til epost og digitale alternativer. Digitaliseringen skyter kraftig fart og fra 2014 skal offentlig post som hovedregel formidles digitalt.

–Vi har som mål at Postens digitale postkasse, Digipost, skal bli valgt i konkurransen om offentlig digital post. Hvert år sender det offentlige Norge brev for rundt en milliard kroner. Det er samfunnsøkonomisk riktig å digitalisere brevposten, men det får konsekvenser for Posten. Med Digipost er Posten klare til å bli den foretrukne aktøren i fremtidens digitale postmarked, sier Mejdell.

Friere rammer

Regjeringen Solberg ønsker å gi Posten større handlingsrom til å tilpasse seg økt konkurranse og endrede brukerbehov samtidig som det sikres et godt og likeverdig posttilbud over hele landet. Regjeringen har uttalt at de vil oppheve reservasjonen mot EUs tredje postdirektiv og videreføre lik porto over hele landet.

– Posten er godt rustet til å møte økt konkurranse dersom gjenværende enerett på brev under 50 gram oppheves. Samfunnet endrer seg raskt og Posten må løpende tilpasse virksomheten i takt med nye behov. Hittil har vi lykkes med å omstille i tide. Det må vi fortsette med for å sikre et godt landsdekkende posttilbud også i fremtiden, sier Mejdell.

God kvalitet og lavt sykefravær

Per tredje kvartal i 2013 hadde Posten en leveringskvalitet på A-post levert over natt på 86,6 prosent, som var 1,6 prosentpoeng over konsesjonskravet. De øvrige fem konsesjonskravene ble også innfridd.

Sykefraværet i konsernet fortsetter å gå ned. Hittil i år var sykefraværet 6,6 prosent, som er en reduksjon på 0,2 prosentpoeng i forhold til samme periode i 2012.