​Lene ble Digipost-bruker nummer 500 000

​Lene ble Digipost-bruker nummer 500 000

FOTO: Ole Kristian Olsen / Posten

Lene Brobakke liker å ha orden i sakene. Derfor registrerte hun seg i Postens digitale postkasse, og fikk en hyggelig overraskelse i tillegg.

28-åringen i Bergen registrerte seg i Digipost etter å ha fått brev i postkassen. Brobakke ble dermed Digipost-bruker nummer 500 000. Hun er hjemme i fødselspermisjon og ser frem til at flere offentlige virksomheter tar i bruk sikker digital postkasse.

- Det virker tryggere for alle med Digipost. Nå får jeg en del brev fra det offentlige og jeg pleier å makulere brev med personlige opplysninger som kontoutskrift og personnummer. Det er jo tullete at alt ligger i søpla der alle kan finne det, sier Brobakke.

Innen første kvartal 2016 er hovedregelen at det offentlige skal kommunisere digitalt med innbyggerne. Foreløpig er det bare en håndfull offentlige virksomheter som har tatt i bruk sikker digital postkasse, men dette tallet vil øke kraftig de neste månedene. Dermed kan alle som har registrert seg i Digipost, få posten sin dit i stedet. Digipost har like høy sikkerhet som nettbanken, og er gratis for innbyggerne. Dermed kan du trygt motta og lagre dokumentene dine for fremtiden.

- Jeg liker å få ting i postkassen, men det blir bra å få en sikker digital postkasse til alt som er viktig. Da har jeg alt samlet på ett sted. Det er ikke alt som skal være på den private eposten, mener Brobakke.

Postbud Tore Kvalvik overleverte blomster og et nettbrett til Lene. Så nå kan hun sjekke postkassen sin fra fra hvor som helst ved å laste ned en app som gir henne enkel tilgang til Digipost. Konsernsjef i Posten, Dag Mejdell regner med at mange vil følge Lene Brobakkes eksempel.

- En halv million Digipost-brukere er en hyggelig milepæl for oss. Nå er det stadig flere offentlige virksomheter som tar i bruk sikker digital postkasse, og vi venter at antall brukere øker i takt med dette, sier Mejdell.

FAKTA:

• Digipost er en sikker digital postkasse utviklet av Posten Norge
  • Alle personer over 15 år kan registrere sin digitale postkasse gratis på digipost.no
  • Myndighetene har besluttet at digital post skal være hovedregelen i kommunikasjon mellom det offentlige og innbygger
  • Digipost har så langt over 500 000 brukere og 2000 registrerte avsendere
  • Alle data i løsningen lagres kryptert i Norge
  • Emner

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk i Norden. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring. Posten betjener privatkunder i det norske markedet og har ansvaret for daglig postdistribusjon og det landsdekkende salgsnettet med over 1400 salgssteder i Norge. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden og består av forretningsområder med ulik spisskompetanse.