HYLLER INOVASJON: Fjerning av lakselus med laser og flytende havvindsprosjekt er blitt avbildet på frimerkene som lanseres 1. oktober. FOTO: Posten Norge

Laserskudd og vindkraft er motiv på nye frimerker

Banebrytende norske løsninger innenfor havvind og laserteknologi er motiver når Posten nå gir ut to nye frimerker med tema Innovasjon, forskning og teknologi.

Norge er verdens desidert største produsent av oppdrettslaks og lakselus har skapt store problemer for næringen. Det norske selskapet Stingray Marine Solutions har utviklet en banebrytende laserteknologi for å fjerne lakselus.

Når laksen passerer sensorene, blir lusa identifisert i løpet av 1 til 2 sekund. Da skyter laseren med en presisjon på 0,7 millimeter og varmer opp lusa til den dør, uten å skade laksen. Slik skal selskapet sikre både dyrevelferd og bekjempe problemet bransjen har slitt med i lang tid - uten å benytte kjemiske- og mekaniske midler.

Verdens største

Equinors Hywind Tampen er et flytende vindkraftprosjekt som skal forsyne oljeplattformene Snorre og Gullfaks i Nordsjøen med elektrisk kraft. Dette vil bli det første vindkraftanlegget i verden som leverer strøm til olje- og gassplattformer til havs.

Anlegget er under utbygging og ligger om lag 140 kilometer utenfor norskekysten, rett vest for Sognefjorden og vil bestå av 11 vindturbiner og dekke 35 prosent av det årlige elektriske kraftbehovet til plattformene.

Den årlige produksjonen anslås til å bli 384 GwH, som tilsvarer omtrent 10 prosent av Norges vindkraftproduksjon.

Dette er et viktig første steg i å starte byggingen av en norsk leverandørindustri innen flytende havvind.

Egen serie

Frimerkene som nå lanseres er en del av en egen serie som skal vise fram norsk forskning, innovasjon og teknologi. Frimerkeserien er et samarbeid mellom Posten og Norges forskningsråd.

Utgivelsesdato: 01.10.2022

Nummer: NK 2081-2082

Motiv: Flytende havvind, fjerning av lakselus med laser

Design: Enzo Finger