Bruken av svindelmail øker i takt med netthandelen. Nå lanserer Posten et gratis lynkurs om nettsvindel til alle i Norge.

Lanserer gratis kurs om nettsvindel før netthandel-boom

For å unngå å bli svindlet er det sentralt med bevissthet og kunnskap. Posten lanserer gratis lynkurs om nettsvindel til alle i Norge.

Netthandelen har økt betydelig – og særlig under pandemien. Det betyr at mange venter på å få pakker utlevert. Det er en situasjon som kriminelle utnytter i svindelforsøk på e-post og SMS, og mange har mottatt falske henvendelser.

Posten tar opp kampen – ved å styrke folks kunnskap.

- Vi lanserer nå et digitalt lynkurs om nettsvindel til hele Norge. Vi er sikre på at bevissthet og kunnskap er avgjørende for å redusere svindel. Der kan vi bidra med vår kompetanse og dele den med våre kunder og andre, sier Tore L. Orderløkken, direktør for Informasjonssikkerhet i Posten.

Kurset gir grunnleggende kunnskap om nettsvindel. Man får innsikt i hvordan kriminelle jobber, hvordan man kan avdekke svindelforsøk – og ikke minst: Hva man gjør om man blir rammet.

Kurset finner man på Postens nettsider. Det kan gjennomføres på mobil eller pc, og tar kun fem minutter.

Lenke til kurset:

Sunn skepsis

- Svindlere misbruker dessverre folks tillit og forfalsker henvendelser ved bruk av store merkevarer og utnytter situasjoner som virker kjent, for eksempel det å vente på en pakke. Da kan folk raskt bli lurt til å oppgi betalingsopplysninger eller annen sensitiv informasjon, sier Orderløkken.

Posten og Bring har høy tillit i befolkningen, men også andre store virksomheter får regelmessig sine navn og logoer misbrukt. Det er lite virksomhetene kan gjøre med at noen utgir seg for å være dem. Derfor gjelder det å bygge bevissthet hos folk.

- Man må utvise en sunn skepsis med ulike henvendelser, enten det er på e-post eller SMS. Det er viktig å forstå at de kan forfalskes svært enkelt – både avsenderadresser, lenker og nettsteder, sier Orderløkken.

Før netthandel-rush

Nettsvindel skjer regelmessig gjennom hele året. Men kriminelle utnytter særlig høytider og aktuelle situasjoner, og det gjelder å være i forkant. Før Black Friday og julehandelen i fjor etablerte Posten egne informasjonssider om nettsvindel på sine nettsider.

- Informasjonen fikk stor oppmerksomhet, og vi så at det var svært mange som ville vite mer om nettsvindel. Derfor har vi økt innsatsen med et lynkurs om nettsvindel, sier Orderløkken.

Lanseringen skjer i forbindelse med markeringen av Nasjonal sikkerhetsmåned i oktober, en nasjonal dugnad for å styrke kunnskap og bevissthet om digital sikkerhet.

Kontaktinformasjon

Tore Larsen Orderløkken, direktør for Informasjonssikkerhet, Posten Norge, tlf. 907 30 675