FOTO: Stian Andersen

Kvinner er mer aktive mobilshoppere

Norske kvinner ligger helt i front på nettshopping med mobilen. Norske menn bruker mobilen like mye, men legger den bort når de skal gjennomføre kjøpet.

Andelen nordmenn som benytter mobilen til å handle fysiske varer på nett har doblet seg fra første kvartal 2015 til tilsvarende periode i år, viser Posten og Brings siste netthandelsundersøkelse. Og i løpet av det siste året har det tegnet seg en tydelig trend – norske kvinner netthandler mer på mobil enn det norske menn gjør.

Spennende trend

- Vi vet at norske kvinner og menn handler like mye på nettet. Derfor er dette en veldig interessant utvikling, der mennene tydelig henger etter kvinnene i bruk av mobil når de skal gjennomføre kjøpet på nett, sier E-handelsdirektør i Posten og Bring, Gunnar Henriksen.

Like mange menn som kvinner benytter mobilen sin for å finne informasjon om en vare i forkant av et nettkjøp, men der stopper likheten.

I motsetning til mennene, fullfører langt flere kvinner kjøpet på mobilen når de først er på mobilen for å finne informasjon om varer. Menn går i større grad over til å bruke andre enheter, spesielt PC/Mac, for å gjennomføre kjøpet.

- Dette burde være interessant for alle som driver nettbutikk som retter seg mot kvinner. Kvinnene har en langt høyere konvertering på mobil enn det mennene har, og det er viktig å tenke på når du utvikler nettbutikken din. Å tilpasse den spesielt for mobil er et must, sier Henriksen.

Litt like, veldig forskjellige

Undersøkelsen viser at 70 prosent av kvinnene i alderen 18-29 år shoppet fordi mobilen var den enheten de hadde tilgjengelig der og da. Bare 40 prosent av mennene i samme aldersgruppe oppgav det samme.

Den totale andelen som oppgir at de foretrekker å bruke mobilen til nettshopping har økt med 20 prosent siden i fjor og dobbelt så mange kvinner som menn i alderen 30-39 oppgir at de foretrekker å bruke mobilen til netthandel.

Yngre menn og kvinner mellom 30-39 år er også de som oppgir at de handlet via mobil fordi det var enkelt, og begge gruppene var mer opptatt av dette enn det motsatte kjønn i samme aldersgruppe.

Spesielt for Norge

- Vi ser ikke den samme tydelige trenden i våre naboland Sverige og Danmark, og kan ikke forklare trenden i at kvinner impulsshopper i langt større grad enn menn, uavhengig av enhet. Til det er forskjellen for liten. Og på mobil er det faktisk menn som impulsshopper mer enn kvinner, forklarer Henriksen, som tror det er flere årsaker til denne trenden.

- Det kan ha med hvilken situasjon kvinnene er i og tidspunktet for når de handler. Og så er kanskje kvinnene mye lengre framme når det gjelder å utnytte mobilen til å løse flere av hverdagens gjøremål, konkluderer Gunnar Henriksen.

MENN KVINNER
Alder Orientering Kjøp Orientering Kjøp
18-29 42 % 11 % 39 % 20 %
30-39 29 % 12 % 30 % 20 %
40-59 18 % 9 % 21 % 14 %
HVORFOR MOBIL?* Menn
Menn
Menn
Enheten tilgjengelig der og da 40 % 70 % 64 % 67 % 63 % 52 %
Foretrekker mobil 50 % 35 % 21 % 38 % 29 % 39 %
Passet å kjøpe der og da 13 % 21 % 14 % 28 % 14 % 13 %
Enkelt 53 % 35 % 22 % 48 % 40 % 41 %
Raskt 34 % 23 % 22 % 23 % 17 % 20 %
God mobilside 38 % 25 % 14 % 25 % 20 % 7 %

*Tallene i undersøkelsen gjelder er alle som har oppgitt å ha handlet siste varekjøp på nettet via mobil i løpet av 2015 og 1. kvartal 2016. Andelen i aldersgruppen 60+ som har handlet på mobil er så lav og er derfor ikke med i disse tallene.

Planlagte og impulskjøp på mobil Menn Kvinner
Impuls 42% 36%
Planlagt 58% 64%

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.