Julius følger interessert med når Edvard Moseid avduker frimerket med ham. Moseid får hjelp av frimerkedirektør Halvor Fasting i Posten. Til høyre dyrepasser Tanya Minchin. Foto: Ole Martin Buene

Julius og Sabeltann på frimerker

I sommer kan norske barn bruke motiver av to av sine favoritter når de skal sende feriehilsener til venner, besteforeldre og annen familie.

Dyreparken i Kristiansand åpnet 25. juni 1966, og er blitt en av Norges største fritidsattraksjoner. Onsdag var barnehagebarn samlet i Dyreparken for å feire parken – og at sjimpansen Julius og sjørøverkongen Kaptein Sabeltann er kommet på frimerker.

- Alle som har vært barn i Norge de siste 30 årene har et forhold til Julius og Sabeltann. Gjennom besøk, forestillinger, tv-programmer og sanger har sjimpansen og sjørøveren gitt mange en fantasifull oppvekst, sier frimerkedirektør Halvor Fasting i Posten Norge.

De nye frimerkene ble avduket av Edvard Moseid og Terje Formoe. Moseid var Dyreparkens direktør som tok seg av Julius da han var nyfødt, mens Formoe er kunstneren som skapte kaptein Sabeltann og verdenen rundt ham i Kjuttaviga i Dyreparken.

Julius selv fulgte med da frimerket av ham ble avduket av Edvard Moseid, som var pappa for sjimpansen da den var liten.

Frimerkene har valøren kr 11,00, og er i salg fra fredag 10. juni.

Dyreparken 50 år

Nummer: NK 1938 – 1939
Motiv: Sjimpansen Julius, Kaptein Sabeltann
Kunstner: Egil Nyhus
Verdi: A-innland (kr 11,00) x 2
Opplag: 5 035 000 av hvert frimerke
Utgitt i: Ruller à 100 frimerker (50 av hvert motiv)
Trykk: Offset fra Joh. Enschedé Security Print, Nederland

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.