De møttes ved et vann i marka for lansering av frimerkene som markerer 150-årsjubileet til Norges Jeger -og Fiskerforbundnd, NJFFs generalsekretær Eldar Berli (til venstre) og Postens frimerkedirektør Halvor Fasting. Foto: Tore Oksnes

Jakt- og fiskeglede på frimerker

I 150 år har Norges Jeger- og Fiskerforbund bidratt til friluftsglede for nordmenn – og til fornuftig høsting av naturens ressurser. Posten markerer jubileet med å gi ut to frimerker.

NJFF har sørget for at jakt og fiske i dag er aktiviteter som er tilgjengelige for alle. Hver høst sørger jegerne for å bringe 20 millioner kjøttmiddager hjem fra skog og vidde. Fiskerne bidrar med minst like mye – fra ferskvann eller saltvann. Dette er kortreist, sunn og bærekraftig mat av ypperste klasse.

- Visjonen til NJFF er «Jakt- og fiskeglede til alle – for alltid!». Jeg er sikker på at vi med de to frimerkene som nå gis ut synliggjør den visjonen. Kristin Slotterøy har designet frimerker basert på flere motiver. Resultatet viser en sportsfisker som forsøker å dra i land et prakteksemplar av en ørret, og en jeger med en hjort i sikte, sier frimerkedirektør Halvor Fasting i Posten.

Eldar Berli, som er generalsekretær i Norges Jeger- og Fiskerforbund, ble overveldet da han nylig fikk se frimerkene for første gang. Det skjedde selvsagt ved et vann i marka.

- Wow, så fantastisk fint. Jeg er stolt over at Posten vil markere vårt jubileum, og imponert over hvor fine frimerkene er, var hans kommentar.

Frimerkene har verdi på 24 kroner (Innland), og kan brukes på vanlige sendinger opp til 50 gram i Norge. De er i salg fra fredag 11. juni.

Norges Jeger- og Fiskerforbund 150 år

Dato: 11.06.2021

Nummer: NK 2053-2054

Motiv: Sportsfiske, jakt