Hvilken norsk nettbutikk er mest populær?

Hvilken norsk nettbutikk er mest populær?

Nærmere 90 prosent av alle nordmenn har handlet på nett i løpet av året. Men hvilken norsk nettbutikk er den mest populære blant Ola og Kari Nordmann? Nå skal Folkets Nettfavoritt 2015 kåres.

For tredje år på rad skal det norske folk kåre den mest populære norske butikken på nett. Fra 6. mars til 6. april gir Posten og Bring alle som ønsker det muligheten til å stemme på sin spesielle nettfavoritt.

- I fjor stemte hele 55.000 nordmenn på sin favorittnettbutikk, og hele 1300 ulike norske nettbutikker fikk stemmer. Det er utrolig morsomt at det er en slik bredde i hvor nordmenn handler på nett, sier E-handelsdirektør i Posten og Bring, Gunnar Henriksen.

Trygt og enkelt

Netthandelstall fra Posten og Bring, viser at hele 7 av 10 forbrukere velger å handle i en nettbutikk de har handlet i før, fordi det er trygt og enkelt.

- Norske nettshoppere er i stor grad lojale. I fjorårets kampanje var det Stormberg som fikk flest stemmer av samtlige nettbutikker som ble stemt fram i kampanjeperioden, forteller Henriksen.

Han tror og håper enda flere nettbutikker vil engasjere kundene sine til å stemme i år.

- Netthandel blir stadig mer populært, og det finnes nå en rekke gode norske nettbutikker som har opparbeidet seg en stor og engasjert kundekrets.

Tester butikkene

Nytt i årets kåring er at et brukerpanel hos IPSOS MMI skal teste de 10 nettbutikkene som til slutt får flest stemmer. Brukerpanelet skal gå gjennom nettbutikkene og sjekke blant annet kjøpsprosess, produktinformasjon, bilder og brukervennlighet.

Stemmene fra det norske folk skal telle 75% og testen 25% av den totale scoren. Vinneren vil bli offentliggjort 5. mai.

Alle norske nettbutikker som får en stemme under kåringen av Folkets Nettfavoritt, går videre til juryen som skal kåre de øvrige netthandelsprisene på vegne av Posten og Bring. Disse prisene deles ut under Brings logistikk- og netthandelskonferanse, LOAD, i september. Juryen består av nordiske eksperter innen netthandel, næringsliv, PR og markedsføring, web og kommunikasjon, og skal kåre tre vinnere i priskategoriene Årets nettbutikk, Årets nykommer og Årets cross border.

Fakta om Folkets Nettfavoritt og Netthandelsprisene

Folkets Nettfavoritt:

• Blir stemt fram av det norske folk
  • De ti mest populære nettbutikkene blir testet av et nøytralt brukerpanel (IPSOS MMI)
  • Folkets stemmer teller 75% og brukertesten teller 25%.
  • Den nettbutikken med høyest score vinner prisen Folkets Nettfavoritt
  • Offentliggjøringen av vinneren skjer 5. mai 2015

Netthandelsprisene:

• Siden 2007 har Posten og Bring kåret de beste norske nettbutikkene
  • Alle nettbutikkene som får en stemme i nominasjonskampanjen kvalifiserer seg videre til de jurybestemte prisene
  • En uavhengig jury bestående av eksperter innen e-handel, web, markedsføring og PR, sosiale medier, forretningsutvikling kårer en vinner i kategoriene Årets nettbutikk, årets nykommer og årets cross border
  • Les mer her: bring.no/netthandelsprisene

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk i Norden. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring. Posten betjener privatkunder i det norske markedet og har ansvaret for daglig postdistribusjon og det landsdekkende salgsnettet med over 1400 salgssteder i Norge. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden og består av forretningsområder med ulik spisskompetanse.