Gullkandidater på OL-frimerker

Gullkandidater på OL-frimerker

Fire av Norges største gullkandidater pryder frimerkene Posten gir ut i forbindelse med OL i
Sotsji. De vil være i salg fra åpningsdagen, fredag 7. februar.

Marit Bjørgen, Tora Berger, Petter Northug og Aksel Lund Svindal er alle blant dem som det norske folk håper skal bidra til heder og ære under vinter-OL. De er allerede blant Norges mestvinnende idrettsutøvere, og har alle olympisk gull fra tidligere.

– Dette er en stor ære, og gir ekstra inspirasjon før OL, sa Marit Bjørgen da hun avduket sitt eget frimerke i forbindelse med ski-NM på Lillehammer.

– Vi hadde mange, gode kandidater å velge mellom da vi skulle plukke ut idrettsutøvere. Seiersmuligheter i Sotsji var et viktig kriterium, og her peker de fire seg ut, sier frimerkedirektør Halvor Fasting i Posten.

Han legger til at Posten hadde full klaff sist gang OL-frimerker ble gitt ut. Både Andreas Thorkildsen og håndballjentene (representert med Gro Hammerseng på frimerket) stakk av med gull under OL i Beijing.

OL i Sotsji

Nummer:  NK
Motiv:  Marit Bjørgen, Tora Berger, Petter Northug, Aksel Lund Svindal
Design:  Enzo Finger*
Verdi:  4x A innland (kr 10)
Utgis i:  Rull à 100 selvklebende frimerker (25 av hvert motiv)
Opplag:  2 582 500 millioner av hvert frimerke
Trykk:  Offset fra Joh. Enschedé Security Print, Nederland

NK 1871Marit Bjørgen.
Foto: (M) © Anders Wiklund/Scanpix Sweden/NTB Scanpix
NK 1872Tora Berger.  Foto: (M) © Roman Vondrous/CTK/NTB Scanpix
NK 1873Petter Northug. Foto: (M) © Bjørn S Delebekk/VG/NTB Scanpix
NK 1874 Aksel Lund Svindal. Foto: (M) © Karl-Josef Hildenbrand/Epa/NTB
Scanpix

Ytterligere informasjon:
Postens pressetelefon 951 48 000

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk i Norden. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring. Posten betjener privatkunder i det norske markedet og har ansvaret for daglig postdistribusjon og det landsdekkende salgsnettet med over 1400 salgssteder i Norge. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden og består av forretningsområder med ulik spisskompetanse.