Posten legger i dag frem resultatene fra første halvår og kan vise til en svak vekst i pakkevolumer i et urolig netthandelsmarked

Godt justert driftsresultat i et urolig marked

Posten kan vise til en svak vekst i pakkevolumer i et urolig netthandelsmarked. Justert driftsresultat i første halvår ble 288 mill. kroner, en nedgang på 521 mill. sammenlignet med samme periode i 2021.

- Vi leverer et godt justert driftsresultat for første halvår, gitt markedsforholdene. Resultatene i 2020 og 2021 var på rekordnivåer grunnet høye pakkevolum under koronapandemien. Resultatutviklingen hittil i 2022 har vært preget av svak markedsutvikling for netthandel og rekordhøye transport- og energipriser. I et urolig marked er det gledelig at vi kan vise til en liten vekst i det nordiske pakkevolumet, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.

Driftsresultat (EBIT) i første halvår 2022 ble negativt med 55 mill. kroner. Andre inntekter/kostnader var negativ med 345 mill. kroner, og var i all hovedsak relatert til ny pensjonsforpliktelse («Sliterordningen») for egne ansatte med 307 mill. kroner.

Omsetningen i første halvår ble 11 451 mill. kroner, en reduksjon på 4,8 prosent sammenlignet med første halvår 2021. Organisk vekst for årets seks første måneder var 4,5 prosent. Frigoscandia Sverige som ble solgt i slutten av 2021, hadde i første halvår 2021 en omsetning på 1 180 mill. kroner.

Nordisk pakkevekst

Markedsveksten for netthandel har avtatt i første halvår 2022 og netthandel har hatt en tilnærmet nullvekst i perioden. Posten økte likevel pakkevolumet med 2,4 prosent sammenlignet med første halvår i 2021. Postenkonsernet har størst vekst i pakkevolumet fra svensk netthandel hvor virksomheten under Bring-merkevaren viser til en vekst i pakkevolumet til privatmarkedet (B2C) på hele 39 prosent i første halvår, sammenlignet med fjoråret.

Logistikksegmentet hadde en omsetning på 9 147 mill kroner, det er en reduksjon på fire prosent sammenlignet med første halvår 2021. Organisk vekst i første halvår for logistikksegmentet var 9 ni prosent. Justert driftsresultat for segment Logistikk var 407 mill. kroner i første halvår, en reduksjon på 317 mill. kroner i forhold til samme periode i fjor.

I første halvår har den geopolitske situasjonen skapet ubalanse og høy volatilitet i råvare- og finansmarkedene, og inflasjonen i Europa er på et høyt nivå, hovedsakelig drevet av energipriser. Det forventes fortsatt utfordrende markedsforhold i andre halvår.

Postsegmentet hadde en omsetning på 2 709 mill. kroner i første halvår, det er en reduksjon på 4,7 prosent sammenlignet med første halvår 2021. Justert driftsresultat for postsegmentet var negativt med 13 mill. kroner i første halvår, en reduksjon på 136 mill. kroner sammenlignet med første halvår i 2021. Dette skyldtes hovedsakelig et volumfall på 11 prosent på adressert post i årets første halvår. Uadressert post økte med 17 prosent mot samme periode i 2021. Norgespakken hadde en volumvekst i årets seks første måneder på 33 prosent mot samme periode i fjor.

92 prosent av adressert post var fremme innen tre dager i første halvår, det var godt over konsesjonskravet på 85 prosent.

Sykefraværet siste 12-måneder gikk opp til 6,6 prosent i juni som følge av høyt korona-relatert sykefravær. Antall personskader gikk ned og skadefrekvensen som 12-måneders trend fortsetter den positive utviklingen til 7,4 i juni.

Nøkkeltall 2. kvartal 2022 (2. kvartal 2021 i parentes)
Driftsinntekter (MNOK): 5 814 (6 027)
Justert driftsresultat (MNOK): 144 (382)
Driftsresultat (EBIT) (MNOK): -161 (393)