Gode barndomsminner på Prøysen-frimerker

Gode barndomsminner på Prøysen-frimerker

Alf Prøysen bringer fram gode barndomsminner hos fleregenerasjoner nordmenn. Posten hedrer den folkekjære kunstneren med utgivelse avto frimerker 13. juni i forbindelse med at det i år er hundre år siden han ble født.

Gutten fra husmannsplassen i Ringsaker har vært en viktigcdel av norsk kultur i hele etterkrigstiden. Gjennom sine viser, bøker,cteaterstykker og noveller ga han troverdige person- og miljøskildringer på sin karakteristiske dialekt.

- Utallige barn har sittet klistret til radioene for å få med seg Prøysenschistorier i Barnetimen. Senere ble han en kjær gjest via tv-skjermene.  Han hadde også stor internasjonal suksess. For eksempel er Teskjekjerringa, som dukket opp i 1955, oversatt til 23 språk og blant annet dramatisert for fjernsyn med hundre episoder i Japan, forteller frimerkedirektør Halvor Fasting.

Alf Prøysen døde alt i 1970, 56 år gammel.  Da hadde han akkurat skrevet juleklassikeren
Snekker Andersen og julenissen. Historien ble første gang utgitt i 1971, og i 2012 var Snekker Andersen motiv på Posten julefrimerker.

Posten markerer hundreårsjubileet med ett frimerke med portrett av Prøysen og ett med tegning av Teskjekjerringa. Magnus Rakeng er ansvarlig designer. Ilustrasjonen av Teskjekjerringa er av Borghild Rud.

Frimerkene som gis ut har en verdi for vanlige brev innen Norge, og  vil derfor kunne formidle
hyggelige historier i Alf Prøysens ånd.

Alf Prøysen 100 år

Utgivelsesdag:  13. juni 2014

Nummer:  NK 1888-1889

Motiv:  Portrett og Kurér-radio, Teskjekjerringa

Foto:  Håkon Messel/NRK (portrett)

Illustrasjon:  Borghild Rud (Teskjekjerringa)

Design:  Magnus Rakeng

Verdier:  A-innland x 2

Opplag:  6 330
000 av hvert frimerke

Trykk:  Offset fra Joh. Enschedé Security Print, Nederland

NK 1888

Portrett og Kurér-radio.

NK 1889

Teskjekjerringa. Illustrasjon: Borghild Rud.

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk i Norden. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring. Posten betjener privatkunder i det norske markedet og har ansvaret for daglig postdistribusjon og det landsdekkende salgsnettet med over 1400 salgssteder i Norge. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden og består av forretningsområder med ulik spisskompetanse.