Norsk GPR-teknologi på Mars, en autonom undervannsrobot samt John Ugelstad og Ugelstadkulene er motiver på tre nye frimerker fra Posten som viser fram norsk forskning, innovasjon og teknologi

Fra havdypet til Mars – og på frimerker

Norsk høyteknologi gir viktig kunnskap fra havbunnen og på overflaten av Mars. Posten kommer nå med tre frimerker som viser fram norsk forskning, innovasjon og teknologi.

NASA-roveren Perseverance utforsker nå Mars, og prøver blant annet å finne rester av liv. Den norske georadaren Rimfax er et viktig verktøy millioner av kilometer ut i verdensrommet. Den sender radiobølger ned i bakken av Mars, og analyserer resultatene. Rimfax er utviklet og produsert av Forsvarets forskningsinstitutt med støtte fra norsk industri.

Perseverance i aksjon på Mars er motiv på ett av de tre frimerkene som er designet av Enzo Finger. Et annet går bokstavelig talt helt til bunns, og viser den autonome undervannsfarkosten HUGIN. Den er utviklet av Forsvarets forskningsinstitutt (FFI), Sjøforsvaret og Kongsberg Maritime. Samarbeidet har gitt et svært avansert forskningsverktøy med nyskapende teknologi. Den kan dykke ned til 6000 meter og operere helt på egen hånd.

Det tredje frimerket er et portrett av John Ugelstad (1921-1997), som var professor i kjemi ved NTNU. Han var den første som laget mikroskopiske kuler med identisk størrelse, såkalt monodisperse kuler. Kulene brukes i flere kreftbehandlinger, og er viktig i arbeidet med aids, bakteriologi og DNA-teknologi. I dag brukes de også til å skape skarpere bilder i LCD-skjermer. Under navnet Dynabeads produseres Ugelstad-kulene på Lillestrøm.

Frimerket med John Ugelstad er en del av et miniatyrark, som også viser kulene. Frimerkene og miniatyrarket har en QR-kode som viser til en nettside hos Norges forskningsråd hvor hvert tema og suksesshistoriene bak blir forklart.

To av frimerkene har verdi på 18 kroner (innland 20 gram) og ett på 45 kroner (vanlige brev opp til 350 gram). De er i salg fra lørdag 2. oktober.

Forsking, innovasjon, teknologi
Dato: 02.10.2021
Nummer: NK 2057-2059
Motiv: Rimfax georadar, Hugin undervannsrobot, John Ugelstad
Design: Enzo Finger
Foto: NASA/JPL-Caltech, Stockphoto (NK 2057), Stockphoto (NK 2058),
Stockphoto, SINTEF (NK 2059)
Verdier Kr 18,- (Innland 20 g) x 2, Kr 45,-
Opplag: 305 000 av hvert frimerke, 65 000 miniatyrark

NK 2057
Mars-roveren Perseverance med Rimfax georadar.

NK 2058
Den autonome undervannsroboten Hugin.

NK 2059
Frimerke: Portrett av John Ugelstad.
Miniatyrark: Ugelstadkuler og QR-kode.