Fortsatt godt posttilbud i by og bygd

Fortsatt godt posttilbud i by og bygd

Posten ber om å få økt handlefrihet for å møte raske endringer i samfunnet i sitt høringssvar til ny postlov. I tillegg mener Posten at lik porto for folk flest bør videreføres, mens plikten til å omdele brev på lørdager bør avvikles.

Posten lover at folk som sender vanlige brev og pakker (under 2 kilo) også i fremtiden skal få lik porto uansett hvor de bor i landet – slik det er i dag.

– Det koster det samme å sende ett brev i hele landet – selv om det i dag ikke er noe krav om det på brev over 50 gram.Det har vi ingen planer om å endre på, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge.

Fortsatt omstillingsbehov
Nylig ble det fremlagt en rapport fra Oslo Economics som viser at økt digitalisering fører til at staten kan få en regning på 2 milliarder kroner hvert år fra 2025 for å opprettholde ulønnsomme tjenester – hvis Posten ikke fortsetter å tilpasse seg utviklingen, utover å avvikle lørdagsdistribusjon. Innføring av EU’s tredje postdirektiv vil kunne føre til at kostnaden øker ytterligere.

– Økt konkurranse vil kunne føre til raskere volumfall. Likevel er det ikke konkurransen som bekymrer meg mest.Posten har på hele 2000-tallet vist at vi er meget konkurransedyktige der hvor vi har konkurranse fra andre aktører.Digitaliseringen er nå som før, vår største utfordring og fortsatt omstilling må til for å møte denne utviklingen, sier konsernsjef Mejdell.

Ikke distriktsfiendtlig
Mange frykter at utviklingen vil gi dårligere og dyrere posttjenester i distriktene.Posten mener tilbudet blir godt tilpasset folks behov med en kombinasjon av fysisk og digital postkasse.

– Stadig flere tar i bruk en digital postkasse.Dette tilbudet, i likhet med brev- og pakkeomdeling, er likt for folk enten de bor i by eller bygd, sier konsernsjefen.

Ifølge Posten vil posttilbudet være godt over hele landet selv om brevomdeling på lørdager avvikles. Posten vil levere post til alle landets husstander og bedrifter fem dager i uken i tillegg til et finmasket utleveringsnett med 1400 Post i butikk og 1600 landpostbud.Vekst innen pakker og varesendinger i posten vil gi ny aktivitet.

– Med stadig færre brev bør plikten til lørdagsdistribusjon avvikles.Men hvis politikerne ønsker, vil vi fortsette med lørdagsdistribusjon av aviser i distriktene der det ikke er egne avisbud, sier Mejdell.

Politisk styring
Posten mener at en ny postlov bør begrenses til å omhandle vesentlige leveringspliktige posttjenester i Norge. Detaljerte krav til servicenivå bør reguleres i forskrift eller avtale for å sikre tilstrekkelig fleksibilitet til å møte raske endringer.

– Posten trenger større handlefrihet for å kunne møte konkurranse og raskt tilpasse oss endringer i samfunnet.Vi må fortsette å omstille Posten i takt med utviklingen og nye brukerbehov – og i godt samarbeid med våre fagforeninger slik vi har lyktes med i mange år.Dette har vi vist at vi er gode på, sier Mejdell.

Les hele Postens høringssvar her

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk i Norden. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring. Posten betjener privatkunder i det norske markedet og har ansvaret for daglig postdistribusjon og det landsdekkende salgsnettet med over 1400 salgssteder i Norge. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden og består av forretningsområder med ulik spisskompetanse.