Administrerende direktør Dagfinn Sætre i GE Vingmed (til høyre) viser frimerket sammen med frimerkedirektør Halvor Fasting i Posten. Foto:Petter Sørnæs

​Forskning, innovasjon og teknologi på nye frimerker

Hjerneforskning og ultralydteknologi for hjerteundersøkelser er tema for de to første frimerkene i Postens nye serie om forskning, innovasjon og teknologi.

Forskning og innovasjon har gjennom generasjoner vært byggesteiner og drivkraft i Norge. De nye frimerkene forteller om banebrytende norske forskningsresultater og skaper bevissthet omkring hva vitenskapelige fremskritt betyr.

Frimerkene er utviklet i samarbeid med Norges forskningsråd, og gir mye kunnskap på en liten flate. Ved å skanne QR-koden på frimerkene kommer du til en nettside hos Forskningsrådet hvor temaet og forskningen bak er forklart.

- Vi ønsker med denne frimerkeserien å løfte frem norske miljøer som er ledende innen forskning, innovasjon og teknologiutvikling på ulike felt, sier konsernsjef Tone Wille.

De to første frimerkene har helse som tema. Det første viser det Nobelkomiteen kalte hjernens GPS da Edvard og May-Brit Moser fikk Nobelprisen i fysiologi og medisin. Frimerket viser rutenettverket av celler i hjernen som er avgjørende for evnen til å orientere seg.

Det andre frimerket viser ultralydteknologi for hjerteundersøkelser, som er utviklet av Bjørn Angelsen og Liv Kristin Hatle. Horten-firmaet Vingmed kom inn som samarbeidspartner på slutten av 1970-tallet for å videreutvikle teknologien.

Frimerkene er beregnet på vanlige brev innenlands, med en verdi på 17 kroner. De er i salg fra 17. september.

Forskning, innovasjon, teknologiDato: 17.09.2020
Nummer: NK 2037-2038
Motiv: Hjerneforskning, ultralydteknologi for hjerteundersøkelser
Design: Enzo Finger
Verdi: Kr 17,- (innland 20 g)
Opplag: 615 000 av hvert frimerke

NK 2037
Hjerneforskning i regi av May-Brit og Edvard Moser.

NK 2038
Ultralydteknologi for hjerteundersøkelser i regi av GE Vingmed.