Forenkler strukturen for innleveringspostkasser

Forenkler strukturen for innleveringspostkasser

Posten skal forenkle strukturen for sine innleveringspostkasser. Samtidig lanseres en nettløsning som enkelt viser hvor nærmeste røde postkasse befinner seg.

Postens innleveringspostkasser brukes ikke like mye som før fordi det sendes færre brev.  Dermed blir en del av de røde innleveringspostkassene ikke, eller i liten grad, benyttet.

– Vi har undersøkt bruken av våre vel 20.000 røde innleveringspostkasser over hele landet og ser at mange er lite i bruk.  Behovet i dag kan dekkes med et mindre antall (ca 15.000) innleveringspostkasser når disse er plassert på steder hvor folk ferdes.  I distriktene hvor Posten har landpostruter åpner vi samtidig for at folk kan sende brev fra sine grønne postkasser, sier konserndirektør Gro Bakstad i Posten Norge.

Oversikt på nett
Posten vil gjøre det enklere å finne ut hvor nærmeste innleveringspostkasse er plassert og legger ut oversikten på nettet. Posten vil ha innleveringspostkasser ved postkontorer, bedriftssenter, Post i Butikk og postterminaler.

I tillegg blir det plassert røde postkasser nær følgende steder:

• Næringsområder med små og mellomstore bedrifter
  • Trafikknutepunkt som bussterminaler, jernbanestasjoner, t-banestasjoner og flyplasser
  • Kjøpesentre
  • Dagligvarebutikker, bensinstasjoner og kiosker
  • Sykehus, sykehjem og aldershjem
  • Turiststeder
  • Samlestativer der Posten daglig stopper

Samtidig samordnes de gule postkassene med de røde, fordi nye distribusjonsrutiner gjør det unødvendig å skille ut lokalposten ved innlevering. All post skal i fremtiden puttes i røde postkasser.

Folk som har landpost kan markere med en gul brikke på sin egen postkasse om at de skal sende et brev. Da vil landpostbudet ta med seg brevet.

Starter i mars
Endringene i postkassestrukturen vil starte 17. mars og skal gjennomføres før påske. Alle kasser som fjernes eller flyttes, vil bli merket med dette senest 14 dager før. Fra samme tidspunkt vil kasser i ny struktur være tilgjengelige på posten.no og bring.no.   Kunder som har spørsmål om endringene kan samtidig kontakte kundeservice på telefon 04004 for privatkunder og 04045 for bedriftskunder.

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk i Norden. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring. Posten betjener privatkunder i det norske markedet og har ansvaret for daglig postdistribusjon og det landsdekkende salgsnettet med over 1400 salgssteder i Norge. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden og består av forretningsområder med ulik spisskompetanse.