Snart kan du spore pakker som blir levert i postkassen. FOTO: Posten Norge

Følger pakken helt hjem

Snart kan du spore små pakker helt hjem til postkassa. Posten Norge bruker kjent teknologi på en ny måte som revolusjonerer netthandelen.

Som det første postselskapet i verden, har Posten Norge tatt i bruk såkalt RFID-teknologi for sporing av pakker som i dag sendes sammen med vanlige brev. Det betyr at du kan følge pakken din helt fra du har kjøpt den og til den ligger i postkassa.

- Sporing av pakker er en del av kjøpsopplevelsen. Våre undersøkelser viser at forbrukerne ofte følger med på hvor pakken er – gjerne flere ganger om dagen. Vi vet også at mange ønsker å få pakken levert hjem og da er denne teknologien helt perfekt, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge.

Kjent teknologi

RFID er en forkortelse for Radio Frequency Identification, en teknologi for automatisk identifisering av fysiske objekter. Mange bruker den allerede i adgangskort, identifisering av dyr, betalingskort og billetter, for å nevne noe.

Databrikken er ikke større enn et lite sandkorn, og har antenner som kan motta og svare på radiofrekvenssignaler fra en RFID-leser.

Posten Norge har over 600 RFID-lesere på terminaler og distribusjonsenheter som i dag brukes til å måle og dokumentere leveringskvaliteten på både adresserte og uadresserte sendinger. Hver gang en sending merket med RFID passerer en RFID-leser, lagres dataene i Postens systemer.

Unik kode

Nå skal leserne i tillegg benyttes til å spore pakker som sendes sammen med vanlige brev. Den unike RFID-koden er klistret på pakken din og du kan følge pakken for eksempel i Postens sporings-app.

- Det er mange nettbutikker som har etterspurt en slik løsning. Nå kan nettbutikkene selv printe ut adresselapper med RFID, og dermed er pakken sporbar hele veien via våre terminaler. Når postbudet tar med pakken ut på ruta, registreres RFID-koden en siste gang og du får et varsel om at pakken snart er hjemme hos deg, forklarer Mejdell.

Løsningen testes ut nå med et begrenset antall nettbutikker, og responsen og resultatene og tilbakemeldingene er formidabel.

Bra for kundene

Nettbutikken til Elektroimportøren selger elektromateriell til det profesjonelle og private markedet i Norge. Der er de glade for å kunne bli med på prøveprosjektet om sporbare pakker levert i postkassen.

- Etter noen måneder med denne løsningen, har vi en merkbar nedgang av henvendelser til kundeservice. Det er et resultat av at kundene våre ikke lenger trenger å oppsøke informasjon, men hele tiden er informert om hvor sendingene deres er. Effektivt for oss, enklere for kundene, sier logistikkdirektør André Swensen i Elektroimportøren AS

I post- og logistikkbransjen er det også stor interesse for Posten Norges teknologiske «nyvinning».

Lanseres til høsten

Foreløpig er det et begrenset antall nettbutikker som er testbrukere, men Mejdell tror at dette kommer til å endre seg etter at tjenesten er bredt lansert til høsten.

- Dette er en løsning som er etterspurt av både nettbutikker og nettshoppere.Nå baner vi vei for god og velprøvd teknologi med nye bruksmuligheter for en ny tid, sier konsernsjefen.

Ingen kjenner Norge bedre enn Posten og Bring. Bli bedre kjent med oss i års- og bærekraftrapporten for 2015.

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.